Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tips: Zo wordt pedagogische coaching een succes

Voor veel kleine en middelgrote kinderopvangorganisaties is het nog een hele uitdaging om met een pedagogisch beleidsmedewerker/coach te gaan werken. Hoe betaal je zo iemand? En wie past die rol het best? Trainer Wilmie Colbers geeft tips.
iStock

Colbers geeft trainingen Kinderopvangcoach bij Logacom. Op het Jaarcongres Management Kinderopvang gaf ze een workshop over de maatregel die is opgenomen in de Wet IKK. Haar verhaal is ook gepubliceerd in het meinummer van tijdschrift Management Kinderopvang.

Externe coach niet te betalen

Vincent Moll is misschien wel één van de kleinste aanbieders in de kinderopvang. Een jaar geleden zette hij een natuurbso op in het Gelderse Wijchen. Hij is bezig te groeien, maar momenteel begeleidt hij een groepje van vier bso-kinderen en dat doet hij alleen. Moll ziet wel het nut in van pedagogische coaching. ‘Zo iemand kijkt met meer  afstand, kan je wijzen op wat je doet. Ik heb ook vragen. Het zou fijn zijn om met iemand te kunnen sparren. Maar Moll worstelt met de concrete invulling. Moet hij zijn eigen coach worden? ‘Want een coach extern inhuren, dat kan ik niet betalen’, zegt hij. Een idee zou zijn als zijn franchiseorganisatie één pedagogisch coach inhuurt, maar Moll betwijfelt over één persoon zulke verschillende locaties goed kan begeleiden.

Manager met diverse petten

Colbers denkt dat het er voor kleinere organisaties inderdaad vaak op neer gaat komen dat de locatiemanager of eigenaar de pedagogische coaching er zelf bij gaat doen. Het voordeel is, vindt zij, dat zij precies weten wat er speelt, maar het kan lastig zijn om objectief te blijven als je diverse petten op hebt. Los van de vraag wie de coach wordt, noemt Colbers de cultuur in een organisatie van doorslaggevender belang. Ze deelt daarom deze tips:

Voor de locatiemanager/coach

  1. Maak coaching belangrijk. Zet het op de agenda. Laat het er in de waan van alle dag niet bij inschieten.
  2. Spreek af wanneer de coaching precies is. Je bent dan even niet de (meewerkende) locatiemanager, maar alleen coach.
  3. Geef de urgentie aan. Coaching is niet vrijblijvend, maar verplicht vanuit de Wet IKK. Een coachinggesprek is meer dan een paar complimenten bij een kop koffie. Ga er rustig voor zitten op kantoor.
  4. Laat medewerkers zelf met vragen komen, leg de regie deels bij hen. Dat creëert draagvlak.
  5. Schaad het vertrouwen van de medewerker niet. Deze moet weten wanneer de coaching open in teamoverleg wordt besproken of wanneer het gaat om een vertrouwelijk een-op-eengesprek.

Voor het management

  1. Zoek naar een coachingvorm die past bij de cultuur en visie van de organisatie.
  2. Een coach is ook maar een mens. Sommigen zijn beter in het concentreren op één onderwerp en anderen kunnen juist mensen goed begeleiden bij hun persoonlijke ontwikkeling. Bij een kleine organisatie past een allrounder. Heb je een groter team, wissel mensen uit tussen locaties.
  3. De coach heeft zelf ook coaching nodig. Een uitwisseling met collega-organisaties kan handig zijn

Abonnees van tijdschrift Management Kinderopvang kunnen het volledige 4 pagina-artikel lezen over de inzet van de pedagogisch coach, de exacte regels die hiervoor gaan gelden en meer tips. Lees het artikel hier



Deze week zijn de functieprofielen voor pedagogisch coach en pedagogisch beleidsmedewerker/coach ontwikkeld. Deze worden meegenomen in de cao. Lees meer


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.