Kinderopvang start rechtszaak tegen minister om Stint

Kleinschalige kinderopvang Het Kinderstraatje in Almere heeft vanwege het verbod op de Stint op openbare wegen een kort geding aangespannen tegen minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (ANP)

Eerder vandaag meldde RTL Nieuws dat de fabrikant van de Stint naar de rechter stapt vanwege het verbod. Het bedrijf Stint Urban Mobility heeft tot dusver echter alleen gezegd dat het in overleg wil met het ministerie. De rechtszaak is dus nu wel aangespannen door de gastouder van de kleinschalige kinderopvang in Almere.

Vervangend vervoer

De jurist van Het Kinderstraatje, Werner van Bentem, zegt dat het verbod kinderdagverblijven geld kost omdat ze vervangend vervoer moeten regelen. De minister houdt, vervolgt van Bentem, ook geen rekening met de belangen van gebruikers van de elektrische bakfietsen.

Technische constructie

Uit het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwamen twijfels naar voren over de technische constructie van de Stint. Volgens de ILT kan een van de stroomkabels loslaten door oververhitting of als de zogeheten gasveer afbreekt. Omdat de handrem niet krachtig genoeg is, is het in die gevallen onmogelijk om op tijd te remmen. Maandagavond werd daarom besloten de Stint niet langer toe te staan op de openbare weg. ‘Ik besef dat dit een ingrijpend besluit is, met ook praktische gevolgen voor de kinderdagverblijven. Maar iedereen realiseert zich dat de veiligheid vooropstaat. Daarom heb ik dit besluit genomen’, zei de minister.

Bizar

Kort na het besluit om de Stints op openbare wegen te verbieden, reageerde Stint-directeur Edwin Renzen  kritisch. ‘Bizar dit. Voor ons als bedrijf is het afgelopen. Er zitten kinderen in het voertuig, de veiligheid staat voorop. Voor ons is de Stint nog steeds veilig. Dat vond de minister ook, maar tien dagen later ziet ze dat ineens heel anders. Ze hebben van de Stint een speelbal gemaakt.’ De inspectie had enkele dagen voor dit besluit aan Renzen voorgesteld om alle Stints die in gebruik zijn in Nederland terug te roepen, maar dat wilde hij niet doen. Daarop besloot de ILT de minister te adviseren de Stint per direct te verbieden op de openbare weg.

Door het Stintverbod moeten alle kinderopvangorganisaties in allerijl aan de slag met het regelen van alternatief vervoer van de bso naar school (en weer terug). Welke vraagstukken brengt dit met zich mee? Wij spraken vier directeuren en/of woordvoerders van kinderopvangorganisaties. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.