Stint-faillissement ‘drama voor de sector’

De kogel is door de kerk: Stint-fabrikant Stintum vraagt faillissement aan. Wat betekent dit voor de honderden kinderopvanglocaties die de Stint nu in de schuur hebben staan? ‘De branche heeft nog steeds het vertrouwen dat de Stint de weg weer op mag.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ANP

Voor Edwin Renzen, eigenaar van Stintum, voelt het besluit om faillissement aan te vragen voor zijn bedrijf ‘onrechtvaardig’. ‘Ik heb de afgelopen week gehuild. Het doet pijn’, vertelt hij aan RTL Nieuws. En aan De Volkskrant: ‘Iedereen was enthousiast over de Stint, de kinderopvang is dat nog steeds. Maar we vallen als een baksteen, van de hoogste toren.’

Verbod

Het faillissement is een onontkoombaar gevolg van het verbod op de Stint, die sinds 2 oktober niet meer de openbare weg op mag. De oppositie in de Tweede Kamer uit nu felle kritiek op minister Cora van Nieuwenhuizen vanwege de wijze waarop haar ministerie en de inspectie optraden na het dramatische ongeluk in Oss. De Kamer zou onjuist zijn ingelicht, en de minister zou eigen falen geprobeerd hebben af te dekken.

Reactie BK

De Brancheorganisatie Kinderopvang reageert op de faillissement-aanvraag en spreekt van een ‘dramareeks voor de sector’: ‘Het noodlottige ongeval met de Stint op de spoorwegovergang in Oss was het eerste en grootste drama, waarmee een schok door de sector en heel Nederland ging. De aanhoudende onduidelijkheid over de oorzaak van het ongeluk en het wachten op de onderzoeksuitkomsten van het ministerie, vormt een tweede drama. Want hierdoor verkeert de kinderopvang langdurig in onzekerheid, terwijl extra personele en logistieke inspanningen nodig zijn met hogere kosten. Grootste knelpunt is echter dat het vervoer van kinderen van en naar school er met lopen, fietsen en busjes er niet per definitie veiliger op is geworden. Ook blijven uitjes achterwege. Het aangekondigde faillissement van de Stint-producent is een derde drama, waarbij ook de sector niet is gebaat. De BK heeft begrip voor de faillissementsaanvraag aangezien de financiële situatie voor de onderneming niet houdbaar is. Bijzonder spijtig is dat hiermee tevens de hoop vervliegt om – op basis van de onderzoeksuitkomsten en lopende initiatieven met de TU – op afzienbare termijn te komen tot een verbeterde versie van dit elektrische vervoermiddel.’

Leasebedrijf

Toch ziet Friesland Lease, een bedrijf dat bijna 700 Stints leaset aan kinderopvangorganisaties, nog steeds veel vertrouwen vanuit de branche dat de Stint de weg weer op mag. ‘Kinderopvanglocaties laten de Stint nog steeds staan, denken niet aan inleveren’, vertelt Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease. Na het besluit van 2 oktober om de Stint te verbieden op de weg, heeft het bedrijf aan haar klanten gecommuniceerd dat zij niet hoeven te betalen voor de Stint zolang deze stil staat. ‘Het voelt niet fair voor ons als zij, door hard ingrijpen van de overheid, moeten blijven betalen voor een dienst waarvan ze geen gebruik mogen maken.’

Alternatief vervoer

Het autoleasebedrijf biedt alternatief vervoer aan, waarvan tientallen kinderopvangorganisaties nu gebruik maken. Tegen kostprijs, maar alsnog fors duurder dan de Stint. ‘De kinderopvang laat weten dat zij dit wel even kunnen volhouden, maar niet voor heel lang. Het wordt een enorme financiële en logistieke uitdaging als de Stint definitief van de markt wordt gehaald. Vooral in steden was de elektrische bolderkar een uitkomst om kinderen veilig te vervoeren. Nu lopen de kindjes aan een touwtje, waar ze voorheen veilig in de Stint zaten achter een gordeltje.’

Veilig

‘Onze klanten geven aan dat de Stint nog altijd een uiterst veilig vervoersmiddel voor hun gebruikssituatie is. Er zijn miljoenen ritjes mee gemaakt, en nog nooit is er een claim geweest voor de veiligheid van een inzittende’, aldus Jan Baljeu. ‘Ik kan eerlijk gezegd geen merk auto noemen waarop nog geen claim voor inzittenden is geweest.’ Hij hoopt op een politiek ingrijpen op de korte termijn. ‘Donderdag om 13.00 uur zal de rechter uitspraak doen over het kort geding dat door een kinderopvangondernemer is aangespannen en donderdagavond vindt het debat in de Tweede Kamer plaats. Ik hoop dat op de een of andere manier gerealiseerd kan worden dat de Stints weer snel en veilig de weg op kunnen, want veiligheid staat voorop.’

Faillissement

Mocht het faillissement door de rechter worden uitgesproken, dan wordt een curator aangesteld die de belangen van de schuldeisers behartigt. ‘Als de Stint nog verplichtingen moet nakomen, zal de curator kijken of het bedrijf die verplichtingen alsnog kan nakomen’, legt Gijs Steijsiger van De Kroon Adviseurs uit. Maar de kans dat de kinderopvang geld terug kan zien van de aangeschafte Stint inclusief het recht op onderhoudsbeurten en onderdelen, is nihil. ‘Als er geld over is wordt eerst de curator betaald, dan volgen de Belastingdienst, bedrijfsfondsen en eventueel hypotheekrechten, de salarissen van het personeel en dan pas komen schuldeisers aan bod.’ Steijsiger spreekt ook van de mogelijkheid dat de curator Stints, die onder leasecontract staan bij Stintum zelf, kan opeisen. ‘Die worden verkocht om schulden af te lossen.’ Stintum verhuurt zo’n tweehonderd Stints, onder meer aan kinderopvangorganisaties. Deze contracten vervallen wanneer het faillissement wordt uitgesproken.

1 REACTIE

  1. een reflex bij een noodsituatie is het indrukken van een rode paddestoel , de noodstop.
    Als deze aangebracht wordt , met een onderbreking van de primaire stroomkring , is een voertuig ten alle tijden te stoppen. dan is de vraag beantwoord hoe het eventuele manco te verhelpen.naar mijn idee kan de Stint de openbare weg weer op.Wel lijkt een soort rijbewijs voor de bestuurder wenselijk. hiermee bouw je meer zekerheid in,

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.