Stint faalt op zes veiligheidspunten: schorsing wordt definitief intrekking

Uit TNO-onderzoek blijkt dat de stint faalt op alle zes onderzochte veiligheidsaspecten. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft daarom besloten de schorsing van de stint om te zetten naar een intrekking van het voertuig. De stint in de huidige vormen mag niet langer gebruikt worden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ANP

De stint is op dit moment geschorst van de openbare weg, maar Cora van Nieuwenhuizen heeft aangegeven dat de toelating (2011) van de stint wordt ingetrokken. Dit betekent dat de stint niet langer gezien wordt als veilig vervoersmiddel en zodanig niet meer gebruikt mag worden.

TNO-onderzoek

Dat werd bekend gemaakt in een live persconferentie donderdagochtend om 8.30 uur. TNO maakte de onderzoeksresultaten bekend naar de veiligheid van de stint. Daarbij werd de stint op alles zes de veiligheidsaspecten die werden onderzocht afgekeurd. ‘Het voertuig moet ten alle tijden veilig tot stilstand kunnen worden gebracht; dat kan nu niet, het voertuig faalt op dit punt’, stelt TNO. Ten alle tijden moet voorkomen kunnen worden dat het voertuig onverwacht versnelt. TNO concludeert dat de 0-draad kan los komen te zitten, waardoor het voertuig versnelt. Ook daarop wordt de stint afgekeurd.

Bestuurbaar

Het derde punt waarnaar gekeken is: het voertuig handmatig verplaatsen bij stilstand. Dat blijkt niet in elke stand het geval. Ook moet het voertuig altijd bestuurbaar zijn. TNO acht de kans groot dat een bestuurder van de bestuurplaat kan vallen en stelt daarom voor bij een eventuele nieuwe versie een stoel te plaatsen, zodat ook de bestuurder stabiel de elektrische bolderkar kan bedienen. De huidige stint kan onverwacht hard remmen, wanneer kabels los komen te zitten. Ook daarop wordt hij afgekeurd. Als laatste punt noemt TNO de parkeerstand, waarop de stint niet automatisch staat bij stilstand. ‘Als het voertuig in de vrijloopstand staat, kan het wegrollen. Ook dat vinden wij niet acceptabel.’ Ook de rem werd afgekeurd, zowel van het oudere model dat werd aangeboden bij de RDW in 2011 en het vernieuwde model. Het oudere model had een drie keer langere remweg dan is toegestaan, het nieuwere model heeft een twee keer langere remweg dan is toegestaan.

Straling spoorweg

Op de vraag of de elektromagnetische straling van de spoorwegovergang invloed heeft gehad op de stint die betrokken was bij het ongeluk in Oss, kan TNO zeggen dat dat niet het geval is. De aandrijving van het voertuig wordt niet ontoelaatbaar beïnvloed, die blijft gewoon werken. Wel heeft de display van het voertuig last van de straling, maar dat beïnvloedt niet het rijden of remmen van de stint. Van Nieuwenhuizen gaf, net als voorafgaand aan de schorsing, aan dat de verkeersveiligheid ook nu het argument is dat de doorslag geeft om de stint van de weg te houden.

‘Vervelende boodschap’

Van Nieuwenhuizen zegt dat dit voor de gebruikers van de stint, en in het bijzonder de kinderopvang, een hele vervelende boodschap is. ‘Maar zeker waar het gaat om kinderen moet veiligheid voorop staan.’ Wel wil Van Nieuwenhuizen kijken naar vergelijkbare voertuigen in de toekomst, om het vervoer van kinderen veilig te maken. Zij gaat met de branche in gesprek hoe kinderen nu veilig van en naar de kinderopvang kunnen vervoerd.

Wij blijven dit bericht vandaag updaten.

1 REACTIE

  1. Na aanleiding van dit artikel en het stukje dat het ongeluk niet is gekomen door de straling van de spoorwegovergang vraag ik me nu heel hard af wat is er gebeurd? Het OM heeft met de leidster gesproken en als zij nog dingen kan herinneren is het best fijn dat het naar buiten komt aangezien ik zelf ook in de kinderopvang werk. Ik ben/was een grote liefhebber van de Stint en ik vind het jammer dat die de weg niet meer op mag. Ook al begrijp ik dat nu heel goed nu aangetoond is dat de Stint niet veilig is. Ik hoop dat het echte juiste verhaal naar boven komt om duidelijkheid te creëren voor ouders en leidsters die met de kinderopvang te maken hebben.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.