Steeds meer reclame op kinderdagverblijven

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Steeds meer multinationals als Danone, Nestlé, Unilever en General Biscuits proberen reclameproducten te slijten aan kinderdagverblijven. Zo hopen ze klanten zo jong mogelijk aan zich te binden. Omdat basisscholen en consultatiebureaus overheidsinstellingen zijn, vallen ze onder strenge reclameregels. Kinderopvangorganisaties zijn commerciële organisaties en dus ligt de verantwoordelijkheid bij kinderdagverblijven zelf.

Unilever sponsort broodsmeer-lessen
Dagblad de Pers noemt kinderopvangorganisatie Catalpa als voorbeeld. Daar zouden felgele Intertoys-tassen worden uitgedeeld aan kinderen. Daarin zitten onder meer cd’tjes van Walt Disney, waardebonnen voor K3, Lu berenkoekjes en een Bambix peuterontbijt. Unilever sponsort bij 2700 kinderdagverblijven lessen brood-smeren die resulteren in een Blue Band Broodsmeerdiploma. Kinderopvang Mickey’s in Houten is één van de locaties waar de lessen brood-smeren worden gegeven. ‘Valentijn heeft bij Mickey’s zijn Blueband smeerdiploma gehaald toen hij een jaar of drie was’, zegt Hannah de Koning van het kinderdagverblijf. ‘Hij is er superblij mee. Hij kreeg ook nog een leuk pinguinmes cadeau. Bij Catalapa zien ze het probleem ook niet zo: ‘We krijgen geen geld voor die tasjes’, zegt clustermanager Michelle Drion. ‘Maar de ouders vinden ze leuk, vooral het tijdschrift Pippo en de Bambix. De rest belandt volgens mij in de prullenbak.’

‘Wel heel gemakkelijk’
Gjalt Jellesma van BOinK vindt het schandalig dat kinderen in de veiliige omgeving van het kinderdagverblijf ‘gratis koekjes gevoerd krijgen. Kinderen van onder de vier zijn natuurlijk wel een hele makkelijke doelgroep en moeten hiertegen beschermd worden. Ik vind dit soort acties van een zeer bedenkelijk niveau.’ In de Pers wil hij de verantwoordelijkheid niet bij Danone of Nestlé leggen, maar bij de kinderdagverblijven die volgens hem op geen enkele manier aan dit soort acties mogen meewerken.
Pedagoge Suzanne Dölle kent de dagelijkse praktijk: ‘Crèches zijn een goede markt, want als een kind daar zit, weet je dat beide ouders werken en dus geld hebben. Ik vind het niet kies dat grote bedrijven zich direct op kinderen in het kinderdagverblijf richten. Daar heb ik wel wat moeite mee. Je moet niet op slinkse wijze proberen die kinderen voor je te winnen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.