Staatssecretaris biedt excuses aan in toeslagzaak

Staatssecretaris Menno Snel (D66) van Financiën biedt zijn excuses aan voor de werkwijze van de Belastingdienst in de toeslagzaak die honderden ouders in 2014 dupeerde. ‘Het optreden van Toeslagen in dit dossier is tot mijn spijt niet altijd goed en zorgvuldig geweest.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Staatssecretaris Menno Snel (Foto: ANP)

Snel schrijft dit in antwoord op Kamervragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt over het bericht ‘Fiscus blijft informatie achterhouden in rechtszaken om kinderopvangtoeslag’. Omtzigt reageert op Twitter: “Staatssecretaris Snel (belastingen) geeft na 5 keer Kamervragen van mij toe dat de belastingdienst/toeslagen ontzettend fout gehandeld heeft bij het stopzetten van de kinderopvangtoeslag in 2014.”

Slopend

Het excuus van Snel is een belangrijke zet in de zaak die sinds 2014 voor veel ouders slopend is geweest. Van de een op de andere dag werd bij honderden ouders de kinderopvangtoeslag onterecht stopgezet. Omtzigt: ‘In (bijna) alle zaken die ouders bij de rechter voerde, heeft de belastingdienst stukken achter gehouden Dat is in het bestuursrecht echt een doodzonde.’

Excuses

‘Ik bied voor zowel de tekortkoming in deze casus, als voor het gehele procesverloop, aan de desbetreffende ouders en uw Kamer, mijn excuses aan’, schrijft Snel in de brief aan de Kamer.

Hij noemt drie problemen waar het mis ging in deze zaak:

  1. De te hoge snelheid waarmee de kinderopvangtoeslag van de ouders is stopgezet en vervolgens het trage proces van beoordeling van het recht op toeslag.
  2. De informatievoorziening: “Zowel intern binnen Toeslagen als extern naar ouders en uw Kamer is niet voldaan aan de standaard die daarvoor staat. Wat betreft de interne communicatie bleek de structuur en sturing in het project CAF 11 onvoldoende op orde. Dit vraagt om een verbetering van interne communicatie en werkprocessen binnen Toeslagen. Ook de informatievoorziening naar de ouders en uw Kamer schoot tekort.’’
  3. “Tot slot is het zelflerend vermogen van Toeslagen op dit vlak te beperkt geweest. Het is niet gelukt om gaandeweg het proces voor een betere afhandeling voor ouders te zorgen.”

Consequenties

Snel stelt dat het onderkennen van deze tekortkomingen niet goed verlopen is en dat, gericht op het voorkomen en de aanpak van eventuele fraude, de menselijke maat uit het oog verloren is. “Dit heeft vervelende consequenties gehad voor goedwillende ouders van wie de toeslag is stopgezet, terwijl later bleek dat zij wel recht hierop hadden. De werkwijze is medio 2016 aangepast, kinderopvangtoeslag mag niet direct worden stopgezet. Ouders moeten op de diensten van Toeslagen kunnen rekenen. Dat konden zij in dit project niet.”

Onderzoek

Snel laat onderzoek doen bij de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Daarin wordt gekeken hoe het kan dat er in deze zaak zoveel steken zijn gevallen, waaronder het achterhouden van stukken die essentieel waren voor de rechtsgang. De ouders voor wie de behandeling van hun bezwaarschrift langer heeft geduurd dan twee jaar, krijgen een vergoeding van 500 euro schadevergoeding voor ieder (deel van een) half jaar waarin deze termijn is overschreden.


De Belastingdienst moet 2.000 euro schadevergoeding betalen aan een van de ouders bij wie onterecht de kinderopvangtoeslag werd stopgezet in 2014. Een kleine overwinning, maar alles behalve bevredigend, vindt advocaat van de ouder Eva Gonzalez Perez. ‘Dit weegt niet op tegen de schade die ouders geleden hebben.’ Lees meer


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.