Sorteren en torens bouwen tijdens Wiskidsdag

Op meer dan 300 locaties van Kinderopvang Humanitas zijn peuters, kleuters en bso-kinderen met rekenactiviteiten aan de slag gegaan. Dat betekent niet: sommetjes maken, wel: torens bouwen, sorteren en dobbelstenen maken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fotolia

De dag werd omgedoopt tot Wiskidsdag, naar de eigen Wiskids-methode die Kinderopvang Humanitas heeft ontwikkeld. Met Wiskids kunnen peuters en kleuters samen met de pedagogisch medewerkers op een speelse wijze bezig zijn met ‘wiskunde’.

Symbolen-bingo

De dag werd op allerlei manieren ingevuld. Bij BSO De Coole Kikkers in Brunssum gingen kinderen aan de slag met een spelletje symbolen-bingo. Bij  Peuteropvang De Hummeltjes maakten kinderen zelf dobbelstenen. In de regio Midden-Brabant werd een gigantisch gezamenlijk pakhuis gemaakt. Verder waren er kinderdagverblijven die patronen maakten van bijzondere materialen zoals scheerschuim, licht of fruit. BSO-kinderen sorteerden ondertussen de gekste dingen op kleur en vorm, zoals geluid en emoties, of speelden telspelletjes.

Rekenkundige ontwikkeling

Bij Kinderopvang Humanitas spreken ze van een eigen Wiskids-record: ‘Het is voor het eerst dat er zoveel kinderen op zoveel locaties tegelijk met rekenen bezig zijn.’ Speciaal voor de methode werd de mascotte Wiskikker gemaakt. Met de methode proberen ze kinderen te stimuleren in hun rekenkundige ontwikkeling. Dat hoeft niet met letterlijke rekensommen. In de alledaagse praktijk doen zich voortdurend situaties voor waarbij kinderen uit zichzelf al spelend bezig zijn met sorteren, ordenen en rekenkundige termen. Met begrippen als groter, kleiner, meer en minder start hun logisch inzicht.

Uitproberen en redeneren

Voor jonge kinderen is wiskunde een manier van denken en geen systeem van symbolen of formules. Ze kijken, proberen uit en redeneren. Waarom passen er in het ene weegschaalbakje drie knuffels en in het andere maar één autootje? Wat is er allemaal even lang als jouw eigen bovenbeen? Waarom glijden de boontjes niet door het trechtertje en zand wel? Jonge kinderen leren verschijnselen benoemen en voorspellen. Wiskids wordt ingezet om het logisch denken van kinderen te oefenen. Dat geeft grip op de wereld en bereidt kinderen voor op de toekomst.


Uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang kwam naar voren dat rekenactiviteiten niet zo populair zijn in de bso. Dat concludeerde ook Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang in zijn boek ‘De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief’. Hij noemt daarbij ook dat er weinig aandacht is voor het spelenderwijs stimuleren van de geletterdheid van kinderen. Lees meer over dit onderzoek


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.