Serie IKK in de praktijk – De drie-uursregeling

De wet IKK belooft op papier kwaliteitsverbetering, maar de praktijk is weerbarstig. Veel ondernemers, zeker de kleine, worstelen elke dag met de invoering van allerlei regels. In deze serie volgen we Ramona Overmars, eigenaresse van kinderopvangorganisatie High Five! in Almelo. Ze neemt ons mee in hoe IKK in de praktijk vorm krijgt met soms meevallers, maar soms ook grote tegenvallers. Deel 4: De drie-uursregeling.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

De nieuwe uitleg van de al bestaande drie-uursregeling werd vorig jaar met veel kritiek in de sector onthaald. Drie uur per dag mogen kinderopvangorganisaties afwijken van de beroepskracht-kindratio (bkr). Sinds 1 januari 2018 moeten organisaties echter precies in het pedagogisch plan aangeven wanneer dit gebeurt. Dit mag niet in tijdvakken aangegeven worden, maar er moet exact aangeven van hoe laat tot hoe laat er minder pedagogisch medewerkers op de groep staan dan dat de wet voorschrijft.

Kwartier speling

Bij High Five! wordt er ’s ochtends tussen 7 en 8 uur, tussen de middag en aan het einde tussen 18-19 uur van de bkr afgeweken. ’s Ochtends en ’s avonds is de praktijk vaak precies zoals het op papier bedacht is, maar in de middag loopt het wel eens anders, weet Ramona. ‘Maar ik controleer dat niet. Ik heb mijn personeel namelijk een vrijbrief gegeven voor een kwartier speling in de middagplanning. Want niemand laat een collega in de steek als er twee peuters naar de wc moeten en twee baby’s huilen. Dat werkt gewoon niet. Met een kwartier speling kan er prima worden geanticipeerd op wat de groep op dat moment vraagt en dan ga je de ene keer iets eerder en de andere keer juist wat later met pauze.’

Handhaving?

Bang voor handhaving vanwege deze ruimere aanpak is Ramona niet. ‘Ik durf zelf de confrontatie over dit punt wel aan met de toezichthouder. Ik kan inhoudelijk namelijk goed motiveren waarom we het zo doen. Maar dit zal ongetwijfeld verschillen per toezichthouder en houder.’ Ze merkt dat veel ondernemers zelf niet zo open zijn over hoe zij de drie-uursregeling invullen. Alsof de regel zich toch een beetje in het grijze gebied begeeft. Ramona vindt het juist belangrijk om daar open over te zijn.

Werkdruk

Toch draagt ook een regel zoals de drie-uursregeling bij aan een toename van werkdruk, denkt ze.  ‘Als je als manager nu bovenop deze regel gaat zitten en je medewerkers gaat controleren op een juiste uitvoering ervan, dan heeft dat een averechts effect. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat het bij veel van de IKK-maatregelen ook een kwestie is van vertrouwen hebben in je mensen. En vervolgens zelf staan achter de keuzes die je als organisatie hierin gemaakt hebt, zoals het toestaan van een kwartier speling in de middag.’

Vaste contracten

Vertrouwen uiten ze bij High Five! ook door werknemers, zodra het kan, een vast contract voor onbepaalde tijd te geven. Nieuwe collega’s die starten met oproepuren, krijgen altijd het vooruitzicht dat er toegewerkt wordt naar een vaste aanstelling. ‘Ik kan ze natuurlijk niet beloven wanneer dit gebeurt, maar het is wel altijd de intentie’, vertelt Ramona. ‘Investeren in je mensen is toch de beste kwaliteitsinvestering die je kunt doen? Natuurlijk is het  goedkoper om met flexwerkers te werken, maar wil je dat jouw ambities in het pedagogisch plan worden waargemaakt, dan heb je goede, gemotiveerde en betrokken mensen nodig. ’

Buiten de groep

Voor extra taken buiten de groep om, maakt Ramona ook extra uren vrij. Op onze nieuwe locatie helpt een pedagogisch medewerker bijvoorbeeld de nieuwe locatiemanager bij de uitvoering van haar nieuwe taken. Daarvoor is haar contract met een aantal uren verruimd. Ik vind het niet reëel om te verwachten dat pedagogisch medewerkers alles altijd maar in hun groepsuren moeten proppen.’ Zeker op de bso ziet ze soms dat pm’ers alles moeten doen in de paar uurtjes die ze met de kinderen hebben. ‘Ik vind dat niet kunnen. De dag is zo kort. Als de kinderen binnenkomen totdat ze weer naar huis gaan, moet je er volledig voor hen zijn en je niet druk moeten maken over de administratie.’

De volgende keer vertelt Ramona meer over alle aanpassingen van de pedagogisch beleidsplannen en het overleg hierover met de Oudercommissie.

1 REACTIE

  1. Goed dat een houder constateert dat een uur afwijken tijdens de pauze erg strak gepland is. Aangezien diezelfde houder zelf keuzes mag maken op welke tijden er afgeweken zou kunnen worden, zou er bijvoorbeeld ook gekozen kunnen worden voor bijvoorbeeld ’s ochtends 1 uur afwijken, tussendemiddag 1 1/4 uur en aan het eind van de dag 3/4 uur. Dan geeft een houder de beroepskrachten de mogelijkheid om tussendemiddag toch nog even dat kind te troosten of een fles te geven zónder dat het ten koste gaat van de pauze van de pm’er.
    Dat de houder in dit artikel hier niet voor kiest maar ‘de confrontatie aan wil gaan met de GGD’ klinkt niet erg geloofwaardig en in ieder geval niet verstandig. De GGD zal namelijk vragen waarom er niet voor een andere oplossing is gekozen….

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.