Producent brengt bakfiets weer op de markt

Producent GoCab neemt de BSO-fietstaxi vanaf volgende maand weer in productie. De elektrisch aangedreven bakfiets werd vijf jaar geleden van de markt gehaald omdat GoCab zich wilde richten op aangepaste fietsen voor mensen met een beperking. Maar door het stintverbod, is de behoefte aan alternatief vervoer groot.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Bso’s en ook kinderdagverblijven verkeren in onzekerheid over wanneer een aangepaste stint in gebruik kan worden genomen.  Eigenaar Edwin Renzen hoopt dat het lukt om de stints zo snel aan te passen zodat er voor het begin van het nieuwe schooljaar weer stints rijden. Dinsdag werden de aanvullende eisen aan de stint bekendgemaakt.

Commitment

Renzen heeft zijn klanten geïnformeerd over de gewenste planning en hen gevraagd om hun commitment uit te spreken, dat zij de stint na aanpassingen weer willen gaan gebruiken Renzen: ‘In verband met levertijd op onderdelen en verwerkingstijd, willen wij zo snel mogelijk weten voor hoeveel stints wij moeten inkopen (om voor het einde van de zomervakantie te kunnen leveren). Om dit proces vorm te geven, willen we werken met een intekenlijst waarop organisaties zich kunnen inschrijven. Gezien de tijdsdruk zal de datum van inschrijving een criterium zijn.’

Meer capaciteit

Blijkbaar kijken kinderopvangorganisaties om zich heen om alternatieven te zoeken. Dat merken ze dus nu ook bij GoCab. Het bedrijf produceerde tot vijf jaar terug elektrisch aangedreven fietstaxi’s waarin 8 kinderen vervoerd kunnen worden. Nu GoCab een nieuwe fietsenfabriek heeft geopend, is er opeens weer capaciteit om fietstaxi’s voor bso’s te produceren. De reden om vijf jaar geleden te stoppen met de BSO-fietstaxi was omdat GoCab zich volledig wilde richten op hun specialisme; het produceren van aangepaste fietsen voor mensen met een beperking.

Fietsstuur en fietszadel

Het ontwerp van de BSO-fietstaxi verschilt op een aantal punten van de stint. Zo stuurt de bestuurder met een fietsstuur en zit hij op een zadel achter de bak. De bestuurder brengt de fietstaxi fietsend in beweging. Door de elektrische ondersteuning trapt de bakfiets licht. Het is ook mogelijk om achteruit te fietsen.

Rijvaardigheid

Er is voor het besturen van deze fietstaxi geen certificaat nodig. Dat was bij de stint ook niet het geval, maar de kans is groot dat dit voor de aangepaste vorm wel nodig zal zijn. BOinK en de branchepartijen deden meerdere aanbevelingen voor een terugkeer van de stint. Zo willen zij dat bestuurders van de stint alleen gebruikmaken van veilige routes, dat ze fluorescerende kleding en een helm dragen, dat de minimale leeftijd om te mogen rijden 18 jaar worden en dat ze beschikken over goede en controleerbare rijvaardigheid (misschien wel een autorijbewijs).

Dinsdag werd bekend welke aanvullende eisen minister Van Nieuwenhuizen voorstelt. Dit moet nog wel door de Kamer worden beoordeeld en goedgekeurd. In ieder geval stelt de minister voor om het aantal te vervoeren kinderen naar beneden bij te stellen van tien naar acht. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.