Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pm’ers enthousiast over ‘deugdenaanpak’, maar werkt het ook?

Brenda Kluijver
Als pm'ers getraind zijn in het herkennen en stimuleren van positieve karaktereigenschappen bij jonge kinderen, helpt dit dan (gedrags)problemen te voorkomen? Die vraag stond centraal in het project 'Kei in karakter'.
kinderopvang deugdenaanpak

In het project voor pm’ers in de kinderopvang staat het werken aan deugden centraal. Een deugd is een positieve karaktereigenschap die je niet per se van nature hebt, maar wel kunt leren. Denk bijvoorbeeld aan geduld hebben, flexibel zijn, veerkracht hebben of eerlijk zijn.

Training

De deugdenaanpak is bedoeld om kinderen in hun kracht te zetten en pedagogisch medewerkers tools in handen te geven. Tijdens een 2-daagse training leerden de deelnemende pm’ers hoe ze in hun dagelijkse activiteiten enkele deugden met de kinderen konden oefenen. Bijvoorbeeld door boekjes te lezen of spelletjes te doen. Het idee erachter is dat je bepaalde eigenschappen door een positieve bril leert aanvliegen. Zo is ‘bazig’ gedrag ook te zien als ‘betrokken en gedreven zijn’. De verwachting van de projectleiders was dat deze aanpak preventief werkt en helpt om onrust, slaapproblemen, problemen in contact maken of gedragsproblemen te voorkomen.

Emotionele ontwikkeling

Met vragenlijsten en focusgroepen werd het effect en de haalbaarheid van de deugdenaanpak onderzocht. ‘We hebben twee groepen die de interventie hebben gedaan, vergeleken met twee controlegroepen. Helaas zagen we geen duidelijke effecten op het gedrag en welbevinden van de kinderen en de professionalisering van de pm’ers’, zegt Hedwig van Bakel, GZ-psycholoog bij Youz en bijzonder hoogleraar Infant Mental Health aan Tilburg University.

‘De pm’ers vonden het wel prettig om op een positieve manier naar de kinderen te kijken. En waar normaal in trainingen veel aandacht is voor cognitieve vaardigheden, had deze aanpak juist aandacht voor de emotionele ontwikkeling’, licht Van Bakel toe.

Lastig in de praktijk

Ondanks dat de pm’ers enthousiast waren over de positieve aanpak en de theorie en filosofie erachter, bleek het in de praktijk lastig om de deugdenaanpak concreet toe te passen. Van Bakel: ‘Pm’ers kregen na de eerste trainingsdag enkele weken om de deugd te oefenen in de praktijk. ‘We hoorden terug dat er toch meer tijd nodig was om de deugd echt in de vingers te krijgen.’

Coaching

Van Bakel ziet, ondanks het gebrek aan resultaten van dit project, toch mogelijkheden voor de deugdenaanpak in de kinderopvang. Coaching op de werkvloer, starten in een rustige periode (dus niet rond Sinterklaas, zoals in dit project) en langer de tijd nemen om pm’ers eraan te laten wennen.

Bron: ZonMw

Ook interessant:

Hoe werkt stress in op het kinderbrein? En wat kun jij als pedagogisch medewerker doen om stress te voorkomen bij kinderen op jouw groep?
Lees het hier!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.