Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pm’ers en jeugdhulp samen aan de slag voor betere vroegsignalering

Avatar
Frida Noordzij
Met coaching door jeugdhulpspecialisten zijn pedagogisch medewerkers beter in staat ontwikkelingsproblemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren en kinderen en hun ouders adequaat te begeleiden. Dat blijkt uit onderzoek door het Kohnstamm Instituut in opdracht van SZW en ZonMw.
week-van-het-jonge-kind-in-coronatijd
drubig-photo / Fotolia

Binnen de zogeheten werkwijze Alert4you coachen en ondersteunen jeugdhulpmedewerkers pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Jeugdhulpmedewerkers leggen hun specialistische kennis naast de informatie vanuit de werkvloer van pm’ers. Het doel is dat pm’ers in staat zijn om ontwikkelingsproblemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren en deze kinderen en hun ouders adequaat te begeleiden. Zo kunnen zij voorkomen dat problemen van kinderen verergeren en zwaardere hulp nodig is.

Vier competenties

Daarvoor is het van belang dat pm’ers zich ontwikkelen op vier kerncompetenties: kennis van de kinderlijke ontwikkeling, omgaan met opvallend gedrag, hulp/expertise van buiten inroepen als dat nodig is en omgang met ouders.

Professionaliteit

De coaching en ondersteuning door de experts ‘van buiten’ blijkt een effectieve manier van professionaliseren, stellen de onderzoekers. Pm’ers ontwikkelen meer zelfvertrouwen, stellen betere vragen, ervaren dat hulp vragen geen teken van zwakte is, durven nieuwe aanpakken uit te proberen, leren beter ‘kijken’ en de verkregen informatie interpreteren en komen tot zelfreflectie.

Structurele kwaliteitsverbetering

Pm’ers en jeugdhulpspecialisten ontwikkelen zo met elkaar een structurele kwaliteitsverbetering die niet alleen ten goede komt aan de kinderen met een ondersteuningsbehoefte, maar uiteindelijk aan alle kinderen in de groep, en hun ouders.

Samen op de werkvloer

De gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdhulpprofessionals en pedagogisch medewerkers is volgens Jitty Runia van het Nederlands Jeugdinstituut de kracht van Alert4you. ‘Ik hoor van pm’ers dat zij het fijn vinden om sámen op de werkvloer staan en niet van bovenaf te horen wat ze moeten doen. Bovendien is het van toegevoegde waarde dat zij leren om op een andere manier naar een kind te kijken. Dus niet: Welk probleem heeft dit kind? Maar: Welke vraag heeft dit kind? Een ander belangrijk aspect van Alert4you is dat de ouders volwaardig partner zijn en een gezamenlijke verantwoordelijkheid delen met de professionals.’

Over het onderzoek

In drie gemeenten is onderzoek gedaan naar het effect van Alert4you: in Amersfoort, Amsterdam en Hoogeveen zijn beleidsmedewerkers, pm’ers, jeugdhulpspecialisten en ouders gevraagd naar hun ervaringen met het werken met Alert4you. Het onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Kwaliteit Kinderopvang (thema ‘Effectieve interventies gericht op de professionalisering van medewerkers in de kinderopvang’) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en ZonMw, de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie.

Bekijk het onderzoeksrapport ‘Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang’ >>

Bronnen: Kohnstamm Instituut, NJI

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.