Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Peuters trekken het VVE-aanbod van 960 uur niet’

Avatar
Marieke Grijpink
Pm’ers Gaby en Mariëlle zien dat de peuters die bij hun op de peuteropvang komen, nog niet toe zijn aan het verplichte voorschoolse educatie-aanbod van 960 uur. ‘We merken dat ze dat eigenlijk niet trekken.’ Heeft pedagoog Marieke Grijpink advies?
Fotolia

Vraag van pm’ers Gaby en Mariëlle

‘Onze peuters gaan sinds september meer uren naar de peuteropvang omdat ze aan de 960 uur moeten komen. We merken dat ze dat eigenlijk niet trekken. Ze zijn vaak erg moe. Soms bellen we de ouders om ze toch eerder te komen halen. Dat doen we natuurlijk liever niet. We zijn benieuwd hoe jullie hierover denken.’

Antwoord pedagoog Marieke Grijpink

‘In sommige steden is de 960-uren-regeling inderdaad al in september ingegaan. De andere peuters volgen in 2020. Jullie stellen een vraag die voor veel collega’s herkenbaar is. Je bent gewend heel gestructureerd te werken volgens een vast programma. Peuters krijgen in een dagdeel veel te verwerken: afscheid nemen, liedjes zingen, kring, kleine groep, naar buiten, ga zo maar door. Ze hielden het eerst waarschijnlijk net vol. Nu er een uur is bij gekomen vallen ze letterlijk met hun hoofd op tafel in slaap. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Misschien kan een kijkje in de dagopvang jullie helpen anders naar de invulling van een dagdeel te kijken. Het ritme is vaak wat rustiger. Daarnaast is het uitbreiden van vrij spel een optie; de waarde daarvan is vaak groter dan wij denken. Mits er natuurlijk een rijke speelleeromgeving is. Vrij spel is meestal minder vermoeiend. Een kind kan ervoor kiezen te kijken, zich even terug te trekken.

Maak daarnaast onderscheid in het programma voor kinderen die net op jullie groep komen en de kinderen die al wat ouder zijn. Zo komen de jongste én oudste peuters tot hun recht. Splits de groep zoveel mogelijk en laat de jongste peuters tussendoor even rusten. Ze ontwikkelen niet alleen door VVE-activiteiten, maar door alles wat ze tijdens een dagdeel beleven. Als je tijdens het rusten een boekje voorleest waar ze lekker naar kunnen luisteren (dus niet interactief), dan is dat ook een heel waardevol moment. Zo geef je de jongste peuters de kans om langzaam in de groep in te groeien, zonder ze te overvragen. Succes!’

Het Wijzigingsbesluit voorschoolse educatie is gepubliceerd. Daarmee zijn de regels rond de uitbreiding van het VVE-aanbod en de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker VE definitief bekend. Lees meer

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

2 REACTIES

  1. En net als altijd kijken de meeste landen niet hoe de zaken in het buitenland aangepakt worden. In Frankrijk begint de school met 3 en soms 2,5 jaar maar de kinderen doen een dutje tussen de middag. Na het slapen komen de rustige activiteiten. En zo gaat het al jaren. In Spanje beginnen ze ook met 3 jaar. Dat heet in deze landen gewoon kleuterklas en dat gaat prima!

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vind het echt jammer, dat zogenaamde deskundige (bijna) zelden gesprekken aan gaan met Pedagogische medewerkers en vragen wat volgens hen werkt. Volgens mij verdwijnt uiteindelijk de Peuterspeelzaal zoals wij die kennen en wordt het gewoon een kinderopvang, maar dan speciaal voor peuters. Ik ben het er ook niet mee eens dat peuters meer uren naar een Psz moeten gaan. Ik lees dit artikel en vervolgens geeft de pedagoog advies. En dan denk ik, denk je dat we dom zijn? Natuurlijk kijk je of je programma niet vermoeiend is. Je bent constant bezig met kinderen. Dit zijn van die adviezen waar je gewoon niks aan hebt. Peuterspeelzaal moet peuterspeelzaal blijven. Dat wil je en moet je ook niet uitbreiden met meer uren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.