Permanente educatie kinderopvang start met pilot

In allerlei branches, zoals de zorg, is permanente educatie heel gebruikelijk. Binnenkort wordt blijvend leren ook in de kinderopvang gemeengoed. Eerst in een pilot, later misschien wel verplicht. Kartrekkers en betrokkenen over permanente educatie in de kinderopvang.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Permanente Educatie.jpg
‘Deelnemers gaan niet naar school met een juf voor de klas. Ze leren samen

Pedagogische inzichten gaan met de tijd mee, er wordt steeds meer bekend over het kinderbrein en basisinformatie van pm’ers zakt gedurende de jaren langzaam weg. Alleen al daarom is het hard nodig dat pm’ers hun kennis blijven bijspijkeren. Dan is er nog de groep pm’ers die net van school komt. Zij zijn wel startbekwaam, maar nog niet vakbekwaam en kunnen zich met aanvullende modules tijdens hun werk verder verdiepen in hun vak.

Online leermodules

In regionale roadshows vertellen de Brancheorganisatie Kinderopvang en MOgroep, kartrekkers van van het project PEPP (het Permanente Educatieplatform voor Pedagogische Professionals), hoe permanente educatie in de kinderopvang er in de pilotfase uit gaat zien. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk 24 leermodules worden ontwikkeld, variërend van lesstof over gezondheid tot ontwikkelingsgericht werken. E-learning staat centraal. Aan het einde van de module moeten pm’ers een toets maken. Op een speciale website van het project kunnen pm’ers proeftoetsen maken, korte readers lezen, vragen stellen en instructiefilmpjes bekijken. Ook is er een mediatheek.

Pilotfase

Eerst vindt er een pilot voor permanente educatie plaats onder 500 professionals van kinderopvangorganisaties. De tweede pilot vindt plaats onder nog eens 1000 professionals. Tijdens deze testversie kunnen pm’ers de modules voor permanente educatie uitproberen en hun feedback geven. Na deze pilotfase is het afwachten hoe permanente educatie definitief in de kinderopvang wordt ingebed: moeten pm’ers straks een minimum aantal punten per jaar halen bijvoorbeeld? Wordt het verplicht om je bij te scholen? Wie financiert de extra kosten die dit met zich meebrengt? Komt er nog een investering vanuit de overheid? Het zijn belangrijke vragen waar de komende maanden en jaren een antwoord op moet komen.

Wilt u ouders attenderen op deze nieuwe professionaliseringsstap die de kinderopvangbranche gaat zetten? Download dan een korte tekst die u zo één op één kunt overnemen in uw nieuwsbrief of voor op uw prikbord. Download de tekst

Identieke scholing voor de branche

Constance Jacobson, adviseur kinderopvang bij de Brancheorganisatie, is anderhalf jaar bezig om het project permanente educatie op te zetten. Zij ziet permanente educatie als een stap vooruit na de BKK-kwaliteitsimpulsen. In Management Kinderopvang zegt zij ‘eerdere subsidies – achtereenvolgens veertig en twintig miljoen euro – hadden een te incidenteel karakter. (…) Daarom heeft de Brancheorganisatie gezegd: laten we voor eenzelfde investering een landelijk geijkt systeem voor permanente educatie verzorgen, waarvoor je véél meer terugkrijgt, namelijk de inhoudelijke opbrengst, een eerlijk speelveld en objectieve erkenning.’ In een artikel van vakblad BBMP zegt Jeroen Nusteling, bestuurslid van de Brancheorganisatie: ‘Door de educatie identiek te maken voor alle kinderopvangorganisaties, kunnen we uiteindelijk bewijzen wat kwaliteit van de kinderopvang is.’

Bijscholing

Bang voor terughoudendheid van pm’ers om weer terug naar de schoolbanken te moeten, is Jacobson niet. ‘Deelnemers gaan niet naar school met een juf voor de klas. Ze leren samen, op en door hun werk.’ De animo voor de eerste pilot van permanent leren trekt voldoende belangstelling. Jacob Boskma, bestuurder bij SWKgroep en bestuurslid van de Brancheorganisatie kreeg in zijn organisatie 380 aanmeldingen voor 250 beschikbare plekken. Het is wel de bedoeling dat pm’ers de bijscholing in hun eigen tijd doen. Ook Jacobson merkt dat dat pm’ers niet weerhoudt zich aan te melden. In BBMP zegt zij: ‘We spreken echt niet over mensen die alleen in beweging zijn te krijgen als er wordt betaald voor verplichte scholing. Daarvoor houdt de meerderheid te veel van het vak.’

Cao kinderopvang

Na de pilot zal blijken hoe permanente educatie er definitief uit gaat zien. Wordt het een verplichting die in de cao wordt vastgelegd? Hoe gaat het samenspel tussen werknemer en werkgever eruit zien? Hoe wordt het gefinancierd? Draagt de overheid hier nog aan bij? In BBMP zegt Elly van de Wetering van Stichting kindercentra Gorinchem dat zonder extra financiering permanente educatie er waarschijnlijk niet gaat komen. ‘Aan permanente educatie hangt wel een prijskaartje’ zegt ook Jakob Boskma. ‘Dat zal betaald moeten worden door werkgevers, werknemers en overheid. ‘De overheid zou kunnen bijdragen aan het uurtarief of een speciaal fonds in het leven roepen.’

Werkt training in de voor- en vroegschoolse sector? De Duitse onderzoeker Franziska Egert ontdekte dat goede trainingen, gegeven door goede trainers het verschil maken. Lees meer

Lees meer in het nog te verschijnen meinummer van vaktijdschrift Management Kinderopvang. Nog geen abonee? Lees hier meer over onze abonnementen >>

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Positief dat er wordt geïnvesteerd in de scholing van pedagogisch medewerkers.
    Ik zie dat de gastouders niet genoemd worden.
    Zijn de Brancheorganisatie Kinderopvang en MOgroep en de kartrekkers van van het project PEPP dan dus van mening dat de kwaliteit van de gastouders meer dan voldoende is en voor hen geen permanente educatie nodig is?
    Ik vind namelijk dat voor alle sectoren van de kinderopvang permanente educatie een pré is.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.