Opzet Pedagogisch curriculum bekend

Bureau kwaliteit Kinderopvang (BKK) heeft tijdens het 2e Wetenschapscongres de opzet van het Pedagogisch curriculum gepresenteerd. Deze is gebaseerd op de vier pedagogische doelen in de wet Kinderopvang. Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang, schreef de opzet.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Pedagogisch curriculum.jpg
Het curriculum vertelt hoe kinderopvangprofessionals de pedagogische opdrachten uit de Wet Kinderopvang in de praktijk uitvoeren. - Foto: Martin Schutt / dpa/lth

Het nog te verschijnen Pedagogisch curriculum wordt een aanvulling op de Pedagogische kaders voor de kinderopvang en de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven. Het curriculum vertelt hoe kinderopvangprofessionals de pedagogische opdrachten uit de Wet Kinderopvang in de praktijk uitvoeren. Welke ervaringen moeten zij kinderen aanbieden om de doelen uit de Wet kinderopvang te bereiken? Dit is, in grote lijnen, de functie van het Pedagogisch curriculum.

Auteurs

Fukkink krijgt bij het schrijven straks hulp van verschillende experts bij de onderwerpen. Hij verzorgt zelf de eindredactie. Wie die experts zijn, is nog niet bekendgemaakt. De opzet van het Pedagogisch curriculum steunt op de vier doelen uit de Wet Kinderopvang. De hoofdstukindeling is als volgt:

  1. Het bieden van emotionele en fysieke veiligheid
  2. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie
  3. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties
  4. Overdracht van normen en waarden

Belangrijke thema’s

Per hoofdstuk zijn er subonderwerpen die issues worden genoemd. Deze gaan voor het eerste hoofdstuk bijvoorbeeld over hechting en welbevinden. Hoofdstuk twee kent veel issues: van emotionele ontwikkeling tot zelfregulering en de fysieke ontwikkeling. In dit hoofdstuk is ook aandacht voor het aanbieden van technologie, wetenschap, creativiteit, muziek en dans en rekenen. In hoofdstuk 3 is aandacht voor sociale vaardigheden als empathie en conflicten oplossen en hoe je dit als professional ondersteunt en ontwikkelachterstanden. Hoofdstuk 4 behandelt onderwerpen als socialisatie, participatie, inclusie van kinderen en afstemming met ouders.

Geen statisch document

Het Pedagogisch curriculum richt zich vooralsnog vooral op de leeftijdscategorie 0-6 jaar. Deze focus is aangebracht nadat uit regiobijeenkomsten en online vragenlijsten bleek dat hier de meeste behoefte aan was. Projectleider van BKK Nanne van Doorn zei onlangs in een artikel in Management Kinderopvang dat het curriculum geen statisch document is. ‘Als de tekst af is en we kunnen het curriculum presenteren, presenteren we ook meteen een toekomstagenda. Het Pedagogisch curriculum is nooit af.’

Geheel in lijn van (permanente) educatie krijgt de professionaliteit van pedagogisch medewerkers nog een boost. Minister Asscher en de kinderopvangbranche willen namelijk dat alle pm’ers door een hbo’er gecoacht worden in hun werk. Lees meer

De verwachting is dat het Pedagogisch curriculum in het eerste kwartaal van 2017 verschijnt. In ieder geval in de vorm van een boek, maar ook als digitale uitgave.

Download hier de voorlopige opzet van het Pedagogisch curriculum:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.