Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Onlinemarketing: Richt je op zwangere vrouwen

Om als kinderopvang in deze tijd te overleven, is het onontbeerlijk om je te profileren op internet en social media. Daarom bedacht Nanne van Doorn de Online Babycampagne. 'Je moet vooral doelen op de belangrijkste klanten: aanstaande ouders.'
'Als je een babyklant binnenhaalt
'Als je een babyklant binnenhaalt

Het was nogal een shock, toen Nanne van Doorn als bestuurder van COKD Kinderopvang na meer dan twintig jaar in 2012 op straat kwam te staan. De reden: een grootschalige reorganisatie. De eerste van een reeks die daarna in de kinderopvang zou volgen. Na de shock kwamen de vragen. ‘Hebben we genoeg met de klanten meegedacht? En hebben we ons wel op de juiste doelgroep gericht? Het antwoord was nee’, vertelt Van Doorn. Ze kwam hierachter toen ze na haar ontslag de opleiding Online Marketing en Communicatie deed. Haar scriptie ‘De online babycampagne’ leverde behalve een 9,5[r1] ook een vrachtlading nieuwe inzichten op, die ze graag deelt. ‘We herinneren ons allemaal de luxe van de wachtlijsten nog, het ging voorheen hartstikke goed in de kinderopvang. Ik vrees dat veel kinderdagverblijven daardoor iets te relaxt achterover gingen leunen. Je moet juist een lerende organisatie blijven, die niet stilstaat. Dat heeft een aantal organisaties in de kinderopvang de kop gekost.’ Van Doorn merkte dat goede onlinemarketing van essentieel belang is om in deze tijd als kinderopvang het hoofd boven water te houden. Maar het woord ‘marketing’ wordt in de wereld van de kinderopvang vaak als een vies woord beschouwd, en roept ongemak op. ‘Dat ligt aan de aard van de kinderopvang: een maatschappelijke onderneming, waarbij de kwaliteit van de pedagogiek veel aandacht krijgt’, legt Van Doorn uit. ‘Natuurlijk is dat belangrijk, maar je bent naast stichting ook een commerciële onderneming. Marketing hoort daar gewoon bij. Vooral bij de kleine en middelgrote organisaties ontbreekt het regelmatig aan een goede marketingstrategie.’

Social media

Met de Online Babycampagne presenteert Van Doorn een onlinehandleiding om je als kinderdagverblijf op de kaart te zetten. Hierin speelt het weten wie je doelgroep is een grote rol. ‘Voor de kinderopvang zijn dit hoogopgeleide vrouwen, die gemiddeld tussen de 30 en 35 jaar oud zijn als ze kinderen krijgen. Ze zijn gewend om veel online te doen, zoals internetbankieren en boodschappen doen. En ze krijgen een baby.’ Want daar slaan veel kinderdagverblijven volgens Van Doorn vaak de plank mis. ‘Ze richten zich op hun website meestal op een breed publiek. Natuurlijk is het belangrijk om ook andere ouders aandacht te geven, maar als je een babyklant binnenhaalt, heb je die waarschijnlijk de komende twaalf jaar als klant. Dus het pakt waarschijnlijk heel gunstig uit als je je prioriteit legt bij deze doelgroep. Dit kun je doen door op je site een speciale omgeving in te richten voor de aanstaande moeders. Of deze een prominente plek te geven op de landingspagina van je website.’ Deze kun je volgens Van Doorn vullen met allerlei nieuws en wetenswaardigheden die de aanstormende mama’s graag zouden willen weten. Van nieuwtjes over de ontwikkeling van de baby in de buik tot het tonen van speciale faciliteiten die je als kinderopvang baby’s te bieden hebt. ‘Maar ook andere social media spelen hierbij een rol, zoals Twitter, Facebook en Pinterest. Zo zet je jezelf online op de kaart.’ Want aan die zichtbaarheid ontbreekt het nogal, vindt de voormalig bestuurder, die inmiddels werkzaam is als projectleider bij Bureau Kwaliteit Kinderopvang. ‘Het verbaast me dat veel organisaties niet zichtbaar zijn op websites waar ouders komen, zoals Ouders Online en ikbenzwanger.com. Je zou bijvoorbeeld als bestuurder kunnen aanbieden om op een van deze sites te bloggen. Ook kun je via Google Adwords adverteren op Google.’

Onlinedraai

Is de goede oude mond-tot-mondreclame dan verleden tijd? Zeker niet, stelt Van Doorn. ‘Maar ook hier kun je een onlinedraai aan geven. In de babycampagne wordt gebruikgemaakt van e-mailacties. Bestaande klanten kunnen familieleden, vrienden en collega’s die zwanger zijn of net bevallen een e-mail sturen met een cadeaucode, die bijvoorbeeld recht geeft op drie keer je baby gratis brengen. Deze code kan ingewisseld worden op de babypagina.’

Flexibel opstellen

Behalve je richten op ouders met baby’s en je zichtbaarheid online vergroten, is het volgens Van Doorn ook van groot belang dat je je als kinderdagverblijf zo flexibel mogelijk opstelt. ‘Natuurlijk heb je een pedagogisch beleid waar niet van afgeweken mag worden, maar vaak is er binnen die grenzen wel wat bewegingsruimte. Zo kun je je meer aanpassen aan de wensen van de ouders dan je denkt. Bijvoorbeeld als ouders willen dat hun baby op onregelmatige dagen wordt opgevangen. Je kunt dan als kinderopvang bekijken of het mogelijk is dat deze baby altijd door dezelfde pm’er verzorgd wordt, zodat het voor het kind niet onrustig wordt.’ Deze flexibiliteit en het gebruikersgemak zit ook in een speciale app waarmee nieuwe ouders direct online een plaatsing kunnen reserveren. Van Doorn: ‘Het zou toch veel makkelijker en aantrekkelijker zijn als je via een app direct kunt zien of en wanneer er plek voor je kind is, zodat je deze kunt reserveren zoals je dat ook met vliegtuigstoelen kunt doen? Als kinderopvang kun je het digitaal planningssysteem zichtbaar maken voor ouders die een (baby)plaatsing nodig hebben. En ze zelf laten reserveren, gewoon voor de periode van 0 tot 4 jaar, vast of flexibel.’

Verantwoordelijkheid managers

Als kinderopvang kun je al deze kennis tot je nemen, maar wie is verantwoordelijk voor het bijhouden van de content op de site en social media? En hoe zorg je ervoor dat je website er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet voor potentiële klanten? Van Doorn: ‘Het is geen overbodige luxe om een reclamebureau in de arm te nemen om de website grondig onder handen te nemen, zodat hij weer van deze tijd is. Voor het maken en aanvullen van de content is de afdeling marketing of de communicatiemedewerker van de kinderopvang verantwoordelijk. Het is belangrijk dat diegene online en offline adverteert, dus niet alleen in de lokale blaadjes. Het gaat er vooral om dat jij bent waar je klanten ook zijn, en dat is voornamelijk online. Het is ook van belang voor managers van de kinderopvang om een Twitter-account te hebben. Goed voor je zichtbaarheid én je geeft je kinderopvang een gezicht. Hiermee kun je ook reageren op eventuele klachten die ouders op Twitter uiten. Sowieso zijn de directie of raad van bestuur de belangrijkste aanjagers van deze campagnes. Als zij er niet het nut van inzien, houdt het op.

Bekijk de onlinebabycampagne van Nanne van Doorn op nannevandoorn.weebly.com/online-babycampagne.html.

‘Als je een babyklant binnenhaalt, heb je die waarschijnlijk de komende twaalf jaar als klant’

 

Tips uit de onlinebabycampagne

1) Richt je op aanstaande ouders en ouders van kinderen jonger dan 12 maanden.
2) Zorg voor een exclusieve landingspagina voor babyklanten.
3) Word zichtbaar door zoekmachine-advertenties, zoals Google Adwords.
4) Plaats banners op websites over zwangerschap, bevalling en ouderschap; gebaseerd op locatie en zoekgedrag. De banners klikken door naar de campagnewebsite.
5) Mond-tot-mondreclame blijft belangrijk. Het vertrouwen van huidige klanten kan daarvoor worden ingezet.
6) Maak gebruik van email-acties. Bestaande klanten kunnen familieleden, vrienden en collega’s die zwanger zijn of net bevallen een email sturen met een cadeaucode. Deze code kan ingewisseld worden op de babypagina.
7) Maak gebruik van social media. Om nieuwe klanten online te bereiken kan gebruik worden gemaakt van sociale media. Zo kan bijvoorbeeld aan de babypagina een Twitteraccount worden gekoppeld waarvan de tweets zichtbaar zijn op de website. Een andere mogelijkheid is een Facebook-pagina speciaal over babyopvang.
8) Stel een mediateam samen dat de social media bijhoudt. Zorg ervoor dat communicatiemedewerkers online adverteren, in plaats van in de plaatselijke huis-aan-huiskrantjes. Zorg voor een app waarop ouders kunnen inloggen en opvangdagen kunnen reserveren of ruilen. Met de app kunnen ze ook bijvoorbeeld hun contactgegevens aanpassen, contractvoorwaarden inzien, contractwijzigingen aanvragen, facturen inzien, meedoen aan een poll of enquête, of een strippenkaart voor vakantieopvang kopen.
9) Kijk af bij de ‘groten’. Een aantal kinderopvangorganisaties heeft al een heel goede interactieve website. Zoals www.ambacht.nl, en www.kinderrijk.nl die ouders van baby’s direct aanspreekt op de homepage.

Bron: Online Babycampagne

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.