Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Onderzoek naar samenwerking met onderwijs

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Kinderopvangorganisaties, basisscholen, peuterspaalzalen en VVE-locaties werken steeds vaker met elkaar samen. Bureau Berenschot deed in opdracht van het ministerie van OCW onderzoek naar de vormen van samenwerking en de problemen hierbij.

Berenschot onderscheidt verschillende vormen van samenwerking. Lichte samenwerking is gericht op praktische afspraken om voorzieningen beter op elkaar te laten aansluiten.
Intensieve samenwerking richt zich op samen beleid maken en uitvoeren. Integrale samenwerking houdt in: het duurzaam en structureel vergroten van de kwaliteit van het aanbod.

Aanbevelingen
De onderzoekers komen tot onderstaande conclusies en aanbevelingen:
Werk toe naar één CAO binnen onderwijs en kinderopvang; De invloed van gemeenten moet anders worden vorm gegeven (gemeenteraad belemmert soms samenwerking); Meer duidelijkheid scheppen over juridische mogelijkheden basisscholen. En een conclusie was dat Europese aanbestedingsregels soms een hinderpaal voor samenwerking vormen.
(bron: VNG)

Het rapport is hier te downloaden

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.