‘Onderbouwing ILT en minister van Stintverbod rammelt’

Het lijkt alsof er belangrijke feiten achtergehouden zijn in de onderbouwing van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om Stints op de openbare weg te verbieden. Daarmee deed ze Stints veel onveiliger overkomen dan ze eigenlijk zijn. Dit ontdekte RTL Nieuws.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ANP

Donderdag dient de rechtszaak van een kleinschalige kinderopvangondernemer uit Almere tegen het Stintverbod. Deze kinderopvangondernemer vindt dat de minister het besluit heeft genomen op onvoldoende bewijsvoering. Daarmee dupeert ze kinderopvangorganisaties. RTL Nieuws loopt alvast vooruit op de zaak en denkt dat deze kritiek terecht is.

Feitenoverzicht ILT

Minister Van Nieuwenhuizen maakte op 1 oktober in een brief bekend dat Stints per 2 oktober niet meer de weg op mochten. Zij onderbouwde haar besluit met een feitenoverzicht van de Inspectie leefomgeving en Transport (ILT)). Maar in die brief zou cruciale informatie zijn achtergehouden, ontdekte de RTL-redactie. Daarnaast zou de informatie over eerdere incidenten niet kloppen.

Op hol geslagen

Een belangrijke passage die in het feitenoverzicht van de  ILT is weggelaten, is dat het Nederlands  Forensisch Instituut wel degelijk mogelijkheden ziet voor bestuurders van de Stint om een op hol geslagen-exemplaar tot stilstand te krijgen. Het NFO schreef ‘Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de Stint eenvoudig worden teruggebracht naar nul’. Maar in het overzicht van de ILT komt dit nergens terug. Daar staat dat als een Stint op hol slaat, er door de bestuurder amper wat aan te doen is. Het NFI zag alleen ‘mogelijke problemen’ bij een klein percentage van de Stint, bijvoorbeeld als bij een draadbreuk de ingebouwde schakelaar niet werkt. Dan kon het vervoersmiddel alleen nog worden gestopt door de contactsleutel om te draaien.

Afgebroken veer

Een ander kritiekpunt ging over het afbreken van de veer in de gashendel. Maar nergens wordt gemeld door beide partijen (noch door minister, noch door de ILT) dat de veer de afgelopen periode al bij 500 Stints is vervangen. Dat gebeurde afgelopen juli nog bij de Stint die betrokken was bij het ongeluk in Oss.

Verhogen wattage

Er rammelt wel meer in het feitenoverzicht van de ILT, vindt RTL Nieuws. Zo verwijten de minister en het ILT de fabrikant van de Stint dat er veranderingen zijn doorgevoerd die wettelijk gemeld hadden moeten worden. Maar dit klopt helemaal niet. Bij de toelating van de Stint in 2011 is nooit vermeld dat veranderingen gemeld of getoetst moesten worden. De minister noemt als voorbeeld het verhogen van het accuvermogen naar 1200 Watt. Maar dit ligt nog altijd binnen de Europese norm van 4000 Watt. Een andere discussie gaat over oververhitting van de Stint omdat de soldeer bij 72 graden zou kunnen smelten. Maar ook dit zou niet kloppen. Er is bij Stints gebruik gemaakt van soldeer dat pas bij 180 graden kan smelten.

Incidenten

Dan zijn er nog de eerdergenoemde meldingen van problemen met de Stint. RTL heeft bij de Inspectie SWZ gepeild (de vroegere Arbeidsinspectie). Daar zijn in vier jaar tijd 15 meldingen binnengekomen over incidenten met de Stint. Maar dat ging in alle gevallen om menselijke fouten. De ILT heeft alleen drie meldingen vanuit Amsterdam. En er kwamen in de week voor het ongeluk in Oss twee meldingen van een kinderopvangorganisatie in Delfzijl. Het bedrijf Strukton zou ook een incident hebben gemeld, maar bij navraag door RTL weet het bedrijf zelf niets van een officiële melding.

Paniek op het ministerie?

De grote vraag die rijst, is waarom de minister dan toch de ingrijpende beslissing heeft genomen om alle Stints van de openbare weg te verbieden. RTL Nieuws noemt onder andere dat er op het ministerie paniek is uitgebroken. Zij en het ILT zouden vrezen dat zij medeverantwoordelijk gehouden koneden worden bij dit en mogelijk nog een volgend ongeluk. Toen er na de eerste bevinden van de ILT twijfel ontstond over de veiligheid van de Stint, besloot dan ook de minister over te gaan tot een verbod.

Schadeclaims

Wat dat betreft is de rechtszaak van donderdag wel spannen. Hoewel een uitspraak pas over een paar  weken verwacht wordt, kunnen er meer procedures gevoerd worden. Als blijkt dat ministerie en ILT fouten hebben gemaakt, kan de overheid forse schadeclaims verwachten van de fabrikant en kinderopvangorganisaties. Belangrijk is natuurlijk ook een antwoord op de vraag naar de toedracht van het ongeluk, en of er sprake was van een technische of menselijke fout.

‘Geen compromis als het gaat om veiligheid’

In een reactie tegen RTL Nieuws laat Werner van Bentem, de advocaat van de kinderopvangorganisatie die de rechtszaak heeft aangespannen, weten:  ‘Voor mij staat eigenlijk wel vast dat de minister dit ingrijpende besluit niet had mogen nemen, en zeker niet met zo’n twijfelachtige onderbouwing.’ Minister van Nieuwenhuizen gaat niet in op vragen van RTL Nieuws, maar zegt wel; ‘We sluiten geen compromissen als het gaat om veiligheid. Daarom heb ik besloten de Stint voorlopig te schorsen.’

Lees meer over het RTL-onderzoek op de website van RTL Nieuws

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onderzoekt de toelating van de Stint als ‘bijzondere bromfiets’ op de openbare weg. De raad wil vooral nagaan of en hoe er is gekeken naar de gevolgen van de toelating van de elektrische bolderkar voor de verkeersveiligheid. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.