Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Ondanks twijfel effect, meer peuteracademies

Het aantal peuteracademies in Nederland neemt volgens het Algemeen Dagblad gestaag toe. Het staat echter ter discussie of dit soort initiatieven echt leidt tot een voorsprong.
Ondanks twijfel effect

De peuteracademies zijn er net als de VVE-programma’s voor om de stap naar de basisschool te verkleinen. Het programma is niet alleen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, maar ook voor kinderen die meer uitdaging kunnen gebruiken. Op peuteracademie De Were in Zwijndrecht leren kinderen vanaf drie jaar Engels, lezen en rekenen. Kinderen hoeven niets verplicht te doen, verduidelijkt locatieleidster Rebecca Kooijman in het Algemeen Dagblad. ‘We zijn geen school. We hebben het over kinderen van drie.’ De kinderen krijgen wel al stof aangeboden die ze normaal pas op de basisschool krijgen.

Voorsprong

De locatieleidster van De Were denkt dat kinderen aan de peuteracademie een voorsprong overhouden, die later zou leiden tot betere kansen op de arbeidsmarkt. Volgens pedagoog dr. Bas Levering, hoofdredacteur van vaktijdschrift Pedagogiek in Praktijk, is dat onzin. ‘Een mooi streven, maar het werkt niet. Een nieuwe studie toont aan dat voorschoolse educatie in Nederland 400 miljoen euro weggegooid geld is.’

Onderzoek

Levering doelt op het onderzoek van Radboud Universiteit Nijmegen. Uit onderzoek van drie onderzoekers bleek dat programma’s zoals VVE geen aangetoond effect hebben. De onderzoekers bekeken de Cito-gegevens van bijna vierduizend leerlingen die een onderwijsprogramma voor taal en rekenen hebben gevolgd. Zij zagen hiervan geen effect terug in de schoolresultaten. ‘We zeggen daarmee niet dat alle programma’s even slecht zijn,’ zegt onderzoeker Inge Bruggers in de krant Sp!ts, ‘maar er zal wel strenger gekeken moeten worden naar hun effectiviteit. Daar is nauwelijks iets over bekend.’

Sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen concluderen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen dat VVE niet leidt tot betere schoolresultaten. Lees meer >>

Engels

Pedagoog Levering plaatst vooral vraagtekens bij Engelse les aan peuters. ‘Engels krijgen ze dan van leidsters die het zelf niet goed beheersen. Dan nemen ze ook de fouten over.’ Veel beklijft volgens de pedagoog bovendien niet. Volgens Levering zijn initiatieven zoals de peuteracademie vooral bedoeld om ambitieuze ouders aan de opvang te binden. Het kan volgens hem geen kwaad om peuters al kennis te laten maken met taal en cijfers, maar dit gebeurt in de reguliere peuteropvang vaak ook wel.

De Were

De peuteracademie in Zwijndrecht is ontstaan, omdat er grote verschillen te zien waren tussen de kinderen in de peutergroepen. ‘Sommige driejarigen verveelden zich’, vertelt Kooiman. De academie biedt extra uitdagingen aan alle kinderen als deze daar aan toe zijn. Het aantal peuteracademies is nog op twee handen te tellen, maar het aantal is wel groeiende.

Er zijn meer vroegschoolse-educatie-initiatieven. Vooral Rotterdam biedt een ruim VVE-aanbod met bijvoorbeeld het Peutercollege. Daarnaast zijn er de nulgroepen en is er de superschool voor 2-18 jaar. Allemaal om taalachterstanden te voorkomen.

2 REACTIES

  1. Laat kinderen a.u.b. nog gewoon kind zijn. Ze moeten al zoveel. Het is een trend dat jonge kinderen als ‘miniatuur volwassenen’ worden gezien. Laat ze lekker spelenderwijs spelen en ontdekken in hun eigen tempo, waarom moet alles in een keurslijf volgens een vast programma? Het leven is niet te programmeren. De kinderen van 0-4 jaar die ik opvang in mijn gastouderopvang hebben helemaal geen achterstand en kunnen prima meekomen op school. Wat een onzin allemaal. Natuurlijk zijn er doelgroepen waarbij het allemaal wat moeizamer gaat, dat begrijp ik ook wel, maar kijk dan apart naar die groepen en bied maatwerk aan. Nu wordt maar gesuggereerd dat elk kind in Nederland een achterstand zou hebben. Onzin! De gastouders zijn tegenwoordig allemaal opgeleid en moeten aan alle eisen voldoen. Dat geldt volgens mij voor alle medewerkers in de kinderopvang. Dus het niveau is helemaal niet meer zo laag als men denkt. Bovendien wordt er in de gastouderopvang met kleine groepjes gewerkt waardoor de meeste kinderen met 2 jaar al ontzettend veel lange zinnen gebruiken en moeilijke worden goed kunnen toepassen. Heerlijk spelen in de buitenlucht dat is wat jonge kinderen nodig hebben. Zich vrij kunnen voelen en fantasie volop gebruiken. Dat is waar kinderen van leren.

  2. Lees alle reacties
  3. Kinderen hoeven niets verplicht, verduidelijkt locatieleidster Rebecca Kooijman in het Algemeen Dagblad. ‘We zijn geen school. We hebben het over kinderen van 3.’ De kinderen krijgen wel al stof aangeboden die ze normaal pas op de basisschool krijgen.
    waarom ‘software’ willen instaleren als de ‘hardware’ zich nog aan het ontwikkelen is. Moet je met je IPhone doen..
    Weet je zeker dat je een ‘vastloper’ hebt.
    Ze hoeven niks… maar zouden ze niets merken van een ‘verwachtingspatroon’ van hun lieve enthousiaste leidster/ouder ???
    Van ‘baat het niet? dan schaad het niet’ ben ik nog niet zo zeker.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.