‘Moet ik nu wel of niet meespelen met de peuters?’

Het wordt wel gezegd: speel met peuters mee om het spel te verrijken. Pm'er Carlie probeert dat uit, maar merkt dat er ongemakkelijke situaties ontstaan en het spel zelfs stilvalt.
vraagdepedagoogFotolia.jpg
'Jouw doel bepaalt jouw insteek en daarmee de mate waarin je meespeelt.' - Foto: Fotolia

Vraag van pm’er Carlie

‘Ik heb tijdens een cursus geleerd dat ik met de peuters mee moet spelen om het spel te verrijken. Nu ben ik dat aan het uitproberen. Maar als ik bijvoorbeeld in de huishoek gezellig meespeel, dan kijken de peuters mij verrast aan en stopt het spel. Nu begrijp ik het eigenlijk niet meer. Moet ik nu wel of niet meespelen?’

Antwoord pedagoog Marieke Grijpink

Het woord ‘moeten’ mag je wat mij betreft vergeten hoor. In theorie klopt wat je geleerd hebt helemaal. Kinderen hebben regelmatig de volwassene nodig om net een stapje verder te komen in hun ontwikkeling. Daarom is regelmatig meespelen belangrijk.

Soms blijven kinderen in hun spel als het ware hangen, dan kan het nuttig zijn ze even op een ander spoor te zetten. Door bijvoorbeeld een nieuw spelelement in te brengen of een voor hen interessante vraag te stellen. Wanneer kinderen dat niet gewend zijn, dan is het logisch dat ze jou in eerste instantie vreemd aankijken. Het spel stopt en jij hebt het gevoel spelbreker te zijn. Maar na verloop van tijd raken ook de peuters gewend aan jouw rol. Daar mag je op vertrouwen.

‘Na verloop van tijd raken ook de peuters gewend aan jouw rol’

Natuurlijk bekijk je ook goed met welk doel je meespeelt. Ook ‘op je handen zitten’ mag nog steeds hoor, het is een mooie vorm van nabij zijn voor de kinderen. Ze weten dat jij er bent en dat jij er voor hen bent. Observeer de spelende kinderen en kijk in welke mate jij betrokkenheid en welbevinden ziet. Is er veel betrokkenheid? Dan kun je erop vertrouwen dat het spel hun ontwikkeling ten goede komt.

Pak je rol dus heel bewust, telkens weer: observeren, ondersteunen, bijvoorbeeld wanneer peuters er tijdens een conflict nog niet zelf uitkomen, of verrijken. Jouw doel bepaalt jouw insteek en daarmee de mate waarin je meespeelt. Nu is er wel een risico met meespelen en dat is dat je het zo leuk vindt dat jij aan het spelen bent en de kinderen jou volgen. Ook dat is niet de bedoeling: jij speelt mee en volgt de kinderen.

Marieke Grijpink en Annemieke Waage beantwoorden regelmatig pedagogische vragen van pedagogisch medewerkers en gastouders. Bijvoorbeeld deze:

Pedagogische vragen

  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.