De Taallijn
is een methode die de taalontwikkeling van jonge kinderen op de peuterspeelzaal en in groep 1 en 2 van het primair onderwijs stimuleert. Voor het onderzoek werd gekeken of de woordenschat van kinderen verbetert als er naast het VVE-programma gebruik wordt gemaakt van De Taallijn.
Peuters en kleuters
Voor het longitudinale onderzoek werden de resultaten van peuters en kleuters afzonderlijk geïnterpreteerd. Zowel bij de peuters als bij de kleuters werd de groep gesplitst. Het ene deel werkte alleen met het VVE-programma, het andere deel werkte ook met De Taallijn. De vaardigheden van beide groepen werden vergeleken. De peuters werden drie keer getoetst, de kleuters twee keer.

Nederlandse peuters die naar het kinderdagverblijf gaan scoren tot op zesjarige leeftijd iets beter op taaltestjes dan peuters die thuis blijven. Dit ontdekten Maartje Luijk en collega’s van de Generation R-studie van (onder andere) de Erasmus Universiteit Rotterdam. Lees meer >>
Expressieve woordenschat
Bij de peuters werd er geen verschil gezien in de woordenschat van de groepen. Het gebruik van De Taallijn in combinatie met een VVE-programma bleek even effectief als het gebruik van een VVE-programma alleen. Bij kleuters bleek de inzet van De Taallijn wel effectief. De expressieve woordenschat van kleuters (woorden die een kind begrijpt en kan gebruiken) groeide sneller bij de groep kinderen die zowel VVE als De Taallijn aangeboden kreeg. De receptieve woordenschat (het begrijpen van woorden, maar ze nog niet kunnen gebruiken) werd er niet door beïnvloed.
Kleuters
De onderzoeker/projectleider L.T.W. Verhoeven denkt dat meespeelt dat De Taallijn intensiever in groep 1 en 2 wordt ingezet: vijf dagen in plaats van drie dagen. Daarnaast vermoedt hij dat de oudere kinderen beter kunnen aansluiten bij het niveau van de interventie en er daarom meer van profiteren.