Meer aandacht voor lezen met BoekStart in de kinderopvang

Het programma BoekStart in de kinderopvang bereikt via 2.152 kinderopvanginstellingen bijna 100.000 kinderen. De peuterspeelzalen en kinderdagverblijven die meedoen met BoekStart in de kinderopvang schenken meer aandacht aan leesbevordering.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Pixabay

Zo wordt er vaker voorgelezen op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen die werken met het programma BoekStart in de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers op BoekStart-instellingen bereiden voorleesmomenten vaker voor en het voorleesritueel en de verhaalverwerking zijn uitgebreider. Ook is er op deelnemende locaties meer aandacht voor taalzwakke kinderen en ouderbetrokkenheid. Eén en ander blijkt uit de Leesmonitor 2019 van Stichting Lezen.

Leesbevordering verankerd in beleid

BoekStart-locaties verankeren leesbevordering relatief sterk in het beleid. Er is vaker dan op overige instellingen een voorleescoördinator, een specifiek voorleesplan, een geoormerkt boekenbudget, een groter aantal pedagogisch medewerkers dat een voorlees- of taalstimuleringscursus heeft gevolgd en een intensievere samenwerking met de bibliotheek.

Elke dag voorlezen

De meeste pedagogisch medewerkers op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen lezen voor en stellen boeken beschikbaar. Hiermee stimuleren ze onder andere de taalontwikkeling. Op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen wordt veel voorgelezen. 97% van de pedagogisch medewerkers vindt regelmatig voorlezen belangrijk en 79% leest een of meerdere keren per dag voor. De meest genoemde redenen om voor te lezen zijn het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen, het creëren van rustmomenten in de groep en de kinderen plezier laten beleven. Per keer wordt er gemiddeld zo’n 11 minuten voorgelezen. Het belangrijkste obstakel om voor te lezen is tijdgebrek.

Bron: Leesmonitor 2019 Stichting Lezen

Lees ook: Steeds meer kinderopvanglocaties beschikken over opgeleide voorleescoördinatoren, zo blijkt uit de Monitor Boekstart in de kinderopvang 2018. Daarvan heeft ongeveer tweederde een voorleesplan. Maak hier een speerpunt van, ook als een voorleescoördinator ontbreekt, luidt één van de aanbevelingen van het BoekStartkernteam dat de Monitor analyseerde. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.