Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Matig slechthorende kinderen zijn gebaat bij meer interactie

Kinderen met een matig gehoorverlies vertonen achterstand op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en taal. Een betere interactie tussen hen en volwassenen, kan een groot verschil maken. Dat ontdekte onderzoeker Evelien Dirks. Zij promoveerde onlangs aan de Universiteit Leiden afdeling Ontwikkelingspsychologie.
Mauritius

Er is altijd veel aandacht voor dove en slechthorende kinderen. Van matig slechthorende kinderen wordt vaak gedacht dat ze alles wel mee krijgen. Maar dat is niet terecht, zag Evelien Dirks. Want deze kinderen horen wel veel, maar verstaan lang niet alles. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het begrijpen van andermans Dirks: ‘Goedhorende kinderen krijgen van alles mee wat niet per se aan hen gericht is – bijvoorbeeld gesprekken tussen hun ouders en broers of zussen – en steken daar veel van op. Maar kinderen met gehoorverlies missen veel van die interacties.’

Aandacht verdelen

Dirks, ook verbonden aan het Audiologisch Centrum Holland Noord, zag dat de band tussen ouders en slechthorende peuters goed is, maar wel verschilt van die met peuters met een goed gehoor. De uitleg is logisch. Kinderen die slechthorend zijn, kunnen minder goed dingen tegelijk doen, zoals spelen en oogcontact maken met hun ouder. ‘Zij moeten hun aandacht meer verdelen’, aldus Dirks.

Rijk taalgebruik

Dat resulteert er ook in dat het taalgebruik tussen ouders en slechthorende kinderen minder rijk is. Ouders blijken aan slechthorende kinderen minder open vragen te stellen en er wordt minder vaak over gevoelens gepraat. Dat is precies de input die een kind nodig heeft voor zijn sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalverwerving. ‘Zulke achterstanden kunnen op latere leeftijd grote impact hebben. Als je andermans bedoelingen niet begrijpt, kan dat bijvoorbeeld de omgang met leeftijdgenoten op school behoorlijk lastig maken.’

Interactief voorlezen

De oplossing zit hem volgens Dirks in meer interactie tussen de , in dit geval, ouder en het kind. Dat kan bijvoorbeeld door interactief te gaan voorlezen. Met deze voorleestechniek gaan ouders tijdens het lezen met hun kind in gesprek, door open vragen te stellen en aan te sluiten bij zijn of haar belevingswereld.

Kinderopvangorganisaties 2Samen en Kombino hebben hun samenwerking officieel gemaakt met een convenant. Hierdoor breidt het aantal reguliere opvanglocaties in Den Haag uit waar kinderen met een medische zorgvraag terechtkunnen. Lees meer

Evelien Dirks en haar collega’s ontwikkelden naar aanleiding van het promotieonderzoek een cursus interactief voorlezen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.