Home 2024
Magazines
Duurzame kinderopvang; Bezuinigen op energie| Leiderschapsstijlen; Veel begeleiders, weinig leiders| Uitdagingen (én oplossingen) voor VE-aanbieders; Kinderen met zorgbehoefte| Wat zijn de regels? Dialect in de opvang| Gratis kinderopvang in Groningen; 'Ze staan nog niet te dringen'| De IKC-raak voor gemeenschappelijke medezeggenschap| Dikke Maatjes in Apeldoorn; Zwieren en zwaaien met peuters| Pedagoog Josette Hoex neemt afscheid
De helende kracht van kunst| Podcast met Jochem van Gelder| Overgangs- en menstruatieverlof. Hoe bevalt het in de praktijk?| De pedagogische visie van Thomas Gordon| Groeten uit Duitsland! Nederlandse collega's over de grens| 'Ik wil niet naar huis'| Anders- gekwalificeerde beroepskrachten op de bso| Freinet-pedagogiek in Utrecht| Spelen op een fort. Bso Fort Kakola| Kinderen die je bijblijven. Het verhaal van Enith|
De opmars van de groepshulp | Mundo Nieuwenoord Bomen klimmen in Rotterdam-Zuid | Kindercampus TrioMundo: een leerroute voor kinderen van 0 tot 18 jaar | Buitenspelen en biodiversiteit bij Kinderdagverblijf Vrolijk in Almere Buiten | Van taalklas tot AI | Uitdagingen voor VE-aanbieders: de kosten | Overnames in de Kinderopvang | Gratis Kinderopvang stopt in Zeeuws-Vlaanderen
Op bezoek bij Mamasthee in Stadskanaal| Een huilbaby op de groep. Wat kun jij doen?| AI in de kinderopvang. Een robot als groepshulp?| Tips om positieve relaties tussen kinderen te ondersteunen| Groeten uit Nieuw-Zeeland| Een collega die steeds ziek is. Mag je er wat van zeggen?| De pedagogische visie van Emmi Pikler| Voorleesverhaal Max & Lisa| Bso bij een bijzondere school
'Maak een hitteprotocol' voor een gezond binnenklimaat| Discussie over vaccinatiebeleid| Oase in de Utrechtse binnenstad| Blije en tevreden medewerkers door te investeren in opleiden en coachen| De Vindplaats; een inclusief centrum van de wijk| Voor- en vroegschoolse educatie: effectief of niet? Hoe stimuleer je avontuurlijk spelen?| Vacaturebank kinderopvang
Wat weet jij over tos?| Dieren op de opvang| Serie: Bso bij een bijzondere school| Groeten uit...Zweden!| De pedagogische visie van Maria Montessori| Belinda en haar oud-opvangkind zijn nu collega's| Tips om emoties te reguleren| Op bezoek bij YellowBellies| Voorleesverhaal Max & Lisa| Kinderen die je bijblijven| Kinderen met en zonder zorgvraag in één groep
Aan de slag met duurzaamheidspedagogiek| Gen Z versus de boomers| 5 vragen aan Vanessa Troost| Governancecode| Mind-mindedness| Kindcentrum Hasseltse Poorten| Meer samenwerken met jeugdzorg| Gezamenlijke huisvesting realiseren| Kinderopvangfonds stopt| Rottenberg opgevolgd door Van 't Wout
Op bezoek bij ZON!| Zieke kinderen op de opvang| Stefanie werkt op Curaçao| Tips voor omgaan met trauma's bij een kind| Bso bij een bijzondere school| Nieuw boek van pedagoog Rhodé van den Berg| Voorleesverhaal Max en Lisa als top-kok
Flexibele Topteams| Omgaan met je RvT| BBL'ers in Eindhoven| Een nieuwe locatie starten| De Groene Agenda Kinderopvang| Samen van Start| Bso Woest Zuid| Na de fusies
We beginnen dit jaar met een nieuwe serie 'Groeten uit.....'. De half-Noorse Christel werkt sinds 2023 als locatiemanager bij een natuurkinderdagverblijf in Noorwegen. Zij vindt de kinderopvang wat beter geregeld dan in Nederland. Ook hebben de ouders hebben langer verlof na de geboorte van hun kind. Dat betekent dat ze niet werken met baby's in de opvang.
Mannen in de gastouderopvang, ze zijn er - maar ze zijn schaars. In onze online serie laten we deze mannen aan het woord. Over de liefde voor hun vak, vooroordelen en reacties van ouders. Maak alvast kennis met Collins, Koos en Sebastiaan.
Oudere kinderen van een jaar of zeven, haken al snel af bij de bso. Ze vinden het saai en willen meer zelfstandig met hun vriendjes spelen. Bij Bso Fun Forest krijgen kinderen meer vrijheid en veel ruimte voor risicovol spel. En wie wil er nu niet in bomen klimmen, suppen in de Kralingse plas of met een zakmes het bos in?