Kinderopvang magazine nr. 9, 2021

    In dit nummer vertelt pedagoog Elly Singer over ‘leerzame botsingen’ tussen kinderen op de groep. Hoe ga je daarmee om? Ook gaan we scharrelen op een boerderij met kinderdagverblijf, dagbesteding voor ouderen én een bso. En: wat doe je met moeilijke slapers? Kinderslaapcoach Tanja Veldhuizen geeft tips.

    Leerzame botsingen

    Kinderen in de groep botsen vaak met elkaar, dat zal je als pm'er bekend in de oren klinken. Pedagoog Elly Singer vertelt hier boeiend over in de podcast Podje opvoeden. Sandra Muis, werkzaam bij kindercentrum En nu jij in Meppel, vertelt hoe ze in de praktijk op de babygroepen omgaan met botsingen tussen kinderen.

    Scharrelen op de boerderij

    In de stal van De Scharrelboerderij in Oss rennen elf biggetjes door het stro achter hun moeder aan. Op de achtergrond hoor je het mekkeren van de geitjes en het kakelen van de kippen. Heel ver is het geloei van een koe te horen. Een kleine bruingrijs gevlekte kat loopt over het erf naar de boerderijdeur. Moniek Loeffen opent de poort en neemt het beestje in haar armen. 'Dit is het dan', zegt ze. 'Onze droom die werkelijkheid is geworden.'

    Column – Het laatste moment als bso’er

    'Nou, dan ga ik maar…'. Ze staat geleund tegen de deurpost, handen in haar zakken. Ze kijkt me wat verlegen glimlachend aan. Die verlegenheid zag ik zelden bij Jenna en haar lach was altijd duidelijk hoorbaar, op meters afstand. Maar nu is het de laatste middag, het laatste moment als bso'er. Middelbare school: here she comes!

    Leren contact maken

    De educatieve kwaliteit van de kinderopvang voor nul- tot tweejarigen kan nog wel een tandje beter. Dat blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Daarom maakten Sardes en de Universiteit Utrecht een handreiking met tips voor de werkvloer. In deze serie reageert deskundige Marije Magito op die tips. Deel 4 gaat over contact maken. Dit is de laatste aflevering van de serie.

    De Playwork-methode; Wachten met ingrijpen

    'De bso moet echt een wereld van kinderen zijn.' Judith Lechner is directeur van Huis de B in Groningen, een kinderopvangorganisatie waar wekelijks 325 kinderen van 2 tot 12 jaar komen. De medewerkers worden getraind in vrij spel, gebaseerd op de Britse PARS Playwork-visie. In deze kinderwereld wordt niet meteen ingegrepen als er op tafel wordt geklommen of bij een flinke stoeipartij. Je armen over elkaar houden blijkt best lastig voor pedagogisch medewerkers.

    Dit zijn de genomineerden

    Wie worden de Pedagogisch professional en de Beleidsmedewerker/coach van het Jaar? De genomineerden zijn bekend en: je kunt nu stemmen! Denise, Inge, Tessa, Robin, Miranda en Tom stellen zich voor.

    De slaapcoach

    Het is bedtijd! En dan begint de stress… Want wat doe je wanneer baby's en jonge kinderen moeite hebben met slapen in de kinderopvang? En hoe ondersteun je ouders daarin? Kinderslaapcoach Tanja Veldhuizen geeft tips.

    Terugblik op 42 jaar kinderopvang

    Bink, een grote maatschappelijke kinderopvangorganisatie met 75 vestigingen, 850 medewerkers en 6000 kinderen, is haar laatste werkplek. Marianne Rave (63) begon in 1979 in de kinderopvang als assistent-leidster en groeide door naar manager Opvang bij Bink. Hoewel ze voorlopig nog blijft coachen, wordt ze bovenal 'oppas-oma'. Hoe kijkt zij terug op 42 jaar kinderopvang?

    Begeleiden vanuit gelijkwaardigheid

    In een rijke leeromgeving leren kinderen het meest van elkaar. Volwassenen hebben hierbij tegelijkertijd een bescheiden én een doorslaggevende rol. Onze stelling is dat je kinderen het beste kunt laten experimenteren en onderzoeken door je gelijkwaardig aan hen op te stellen. Gelijkwaardigheid heeft alles te maken met je ideeën en verwachtingen over wat kinderen kunnen en wat ze van jou mogen.

    In Dialoog met de Pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met pedagogisch medewerkers voerde. Deze maand een gesprek met pm'ers Samantha (S) en José (J) over sorry zeggen.

    ‘Dit is geen grap, dit lijkt op pesten’

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Sascha (niet haar echte naam).