Ruilen
Een veelgebruikte constructie is dat een bso een lokaal in een basisschool huurt of in gebruik krijgt. In geval van Hoera Kinderdroom was het andersom. Rudie Peeters, directeur van Stichting Hoera kindercentra, vertelt hoe dit gegaan is. ‘We hebben de school en de gemeente voorgesteld om ruimtes uit te ruilen.’ Peeters had de bovenruimte van de sportschool gehuurd voor de buitenschoolse opvang. ‘Het is onze strategie om onze bso’s te vestigen in schoolgebouwen. Ik heb nu voorgesteld dat de school een lokaal beschikbaar stelt voor een groep 0 – 4, en in ruil daarvoor gebruiken de kinderen van groep 7/8 de bso-ruimte. En zo geschiedde.’ De ruimte van Hoera Kinderdroom biedt groep 7/8 een prachtige mogelijkheid om in kleinere groepjes les te krijgen of samen te werken. Ze beschikken daarnaast over een volledig geoutilleerde keuken en een technieklokaal. En dan is er ook nog de gigantische buitenruimte van 1500 m2 met daarin onder meer een overdekte voetbalplek, een zandruimte met waterbaan en een stuk grond met speeltoestellen. Na schooltijd is dit het domein van 65 bso-kinderen.
Pedagogisch fundament
Het realiseren van deze samenwerking is niet van de ene op de andere dag tot stand gekomen. Hanneke Vullings, clustermanager bij Hoera kindercentra, vertelt dat basisschool de Groenling en Hoera elkaar vonden op gedeelde kernwaardes en visie. ‘Deze is vervolgens uitgewerkt in een praktische samenwerking met een gezamenlijk pedagogisch fundament: samen spelen en leren, eigenaarschap ontwikkelen, kindvolgend werken en de ontwikkeling van het kind centraal stellen in plaats van de leeftijd.’ Prisma, de stichting waaronder de Groenling valt, was al een vaste partner van Hoera kindercentra. Prisma werkt exclusief samen met Hoera voor het realiseren van integrale kindcentra binnen alle basisscholen van Prisma, elk op hun eigen wijze. Hoera kindercentra werkt daarnaast nog wel met diverse andere schoolbesturen samen omdat ze in meerdere kernen in Noord-Limburg actief zijn. De hoofdkantoren van beide organisaties zijn gevestigd in hetzelfde gebouw en dat maakt de lijntjes lekker kort.
Salades verkopen
‘Binnen de huidige regelgeving is best een hoop mogelijk’
Bedrijfsleven
Regelgeving
Directeur Rudie Peeters loopt bij dit soort constructies in de samenwerking met een basisschool aan tegen wetten en praktische bezwaren. Maar hij gaat daar optimistisch en met enig lef mee om. ‘Ik doe aan “creatief boekhouden” met personeel, maar wel binnen de grenzen van de wet- en regelgeving. We hebben gekozen voor combibanen. Een oplossing is dat medewerker A in dienst bij de school is, en medewerker B in dienst bij Hoera kindercentra. Ze werken allebei 20 uur op de school en op de bso. Dan heb je geen probleem.’ Hij heeft er de handen aan vol om dit goed te regelen maar ‘binnen de huidige regelgeving is best een hoop mogelijk. Diverse mensen werken vanuit Hoera ook binnen de Prisma-scholen, maar ook andersom. Ib’ers vanuit Prisma bezoeken ook de peutergroepen. Zo heb je kinderen al in beeld voor ze naar groep 1 gaan. Er is een personeelstekort, en die samenwerking tussen school en kinderopvang kan hierbij helpen – en zelfs een oplossing vormen voor het personeelstekort. Je kunt namelijk structureler en grotere contracten aanbieden. Ook hebben alle medewerkers binnen Prisma een VOG gekoppeld aan Hoera kindercentra zodat je op dat vlak ook geen problemen hebt.’
Dromen
De inrichting van Hoera Kinderdroom
Wat vind je verder in deze ruimte:
-
Een stilteruimte voor mindfulness en yoga. Een pm’er is daarin opgeleid en kinderen kunnen onder schooltijd of bso een les volgen.
-
Een volledig geoutilleerde keuken. Daar staan keukenapparaten, liggen messen en er wordt gekookt op gas. Kinderen worden niet hiervan weggehouden, maar leren om te gaan met de risico’s.
-
Het technieklokaal: daar worden onder schooltijd en tijdens bso technieklessen gegeven en kinderen kunnen er klussen. Ook hier krijgen kinderen instructie hoe ze moeten omgaan met risico’s.
-
De sportschool beneden is deels toegankelijk voor kinderen. Ze mogen er op de boksballen slaan om lekker stoom te kunnen afblazen.