Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Lobbyen in vijf tips

Het beheren of managen van een kinderopvanglocatie gaat verder dan alleen de groep. Om een situatie te veranderen of verbeteren, is het noodzakelijk van je te laten horen. Bijvoorbeeld aan de wethouder van de gemeente, of iets laagdrempeliger, een gemeenteambtenaar. Hoe pak je dat aan?
Lobbyen wordt effectiever als je je belang koppelt aan het belang van de beslisser. Dit is de kern van een succesvolle lobbystrategie.
Lobbyen wordt effectiever als je je belang koppelt aan het belang van de beslisser. Dit is de kern van een succesvolle lobbystrategie. - Foto: ANP Xtra

Erik van Venetië is een echte lobby-kenner. Hij adviseert en traint bedrijven, overheden en brancheorganisaties op het gebied van lobbyen. Samen met de Universiteit van Leiden doet Van Venetië onderzoek naar nieuwe lobbyontwikkelingen. In Management Kinderopvang en op Kinderopvangtotaal.nl deelt hij vijf tips om goed te lobbyen.

  1. Wees niet te bang om te lobbyen
    Lobbyen is de normaalste zaak van de wereld. Met het opkomen voor je belang is niets mis. Maar: verwacht niet dat je meteen succes hebt.
  2. Zoek bondgenoten
    Bijna niemand lobbyt succesvol in zijn eentje. Dat kokt doordat geen enkel maatschappelijk onderwerp op zichzelf staat. Samenwerken is ook nodig om een heel praktische reden. Wethouders, ministers en politici hebben altijd tijdgebrek en ze worden overspoeld door lobbyisten. Samen optrekken is wel zo efficiënt en de kans gehoord te worden is groter.
  3. Denk in het belang van de ander
    Voor veel lobbyisten is de verleiding groot om alleen in het eigenbelang te denken. Maar lobbyen wordt effectiever als je je belang koppelt aan het belang van de beslisser. Dit is de kern van een succesvolle lobbystrategie.
  4. Laat de ander scoren in jouw belang
    In de gemeentelijke politiek is een wethouder altijd op zoek naar gelegenheden om zich te profileren. Heb je een oplossing voor een probleem waar de wethouder mee zit, dan heb je eenvoudiger toegang. Je moet dan wel weten waar de wethouder gevoelig voor os en hoeveel steun hij of zij heeft in de gemeenteraad. Dat geldt natuurlijk ook als je wilt lobbyen met een gemeenteambtenaar. Geef hen bijvoorbeeld informatie waarmee zij kunnen scoren door vragen te stellen in de gemeenteraad. Het verhaal van de gewone burger staat voorop.
  5. Professionaliseer je relatiemanagement
    Gebruik het netwerken niet alleen om jezelf op de borst te kloppen. Verzamel feiten en meningen over wat de wethouder nodig heeft, over de bondgenoten met wie je gaat samenwerken en over oplossingen die je samen kunt bedenken. Onthoud: beslissers hebben altijd behoefte aan oplossingen. Problemen hebben ze al genoeg.

Het gesprek aangaan

Stel je lijkt een ingang te hebben bij de wethouder en hij of zij gaat in op een uitnodiging voor een gesprek. Hoe voer je zo’n gesprek dan het meest effectief? Ook daarvoor geeft Erik van Venetië tips:

  • Begin met een korte social talk. Een actueel onderwerp of iets dat op Twitter leeft.
  • Benoem het doel van het gesprek, jouw rol en de volgorde van de te bespreken onderwerpen.
  • Vraag naar welk beeld de wethouder van jouw organisatie heeft.
  • Presenteer de lobbyboodschap, maar houd het kort.
  • Geef daarna aan wat je van de wethouder verwacht.
  • Sluit af met enkele vragen.
  • Schrijf na afloop een bedankmailtje waarin je de afspraken en toezeggingen samenvat.

Abonnees van tijdschrift Management Kinderopvang kunnen een uitgebreid artikel over dit onderwerp lezen in het Digitale Magazine van het julinummer 2015 >>

‘Het is goed om dit weer even te horen, want als medewerker ben je altijd, ook als je niet aan het werk bent, een ambassadeur van de organisatie! Op feestjes, social media… alles wat je zegt over je organisatie wordt gezien en gehoord. En doorverteld.’ Dit schrijft Corina Hülsman, kwaliteitsmedewerker bij KinderRijk in haar weblog. Lees de weblog hier >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.