Zijn er wel effectieve opvoedmethodes?

Goedbedoelde, maar vaak ongevraagde adviezen, tips en meningen over opvoeden. Als pedagogisch medewerker of ouder hoef je niet lang te zoeken voor een voorbeeld. De media overspoelen je er mee. Maar voegt al deze aandacht voor opvoeden uiteindelijk wel iets toe of werkt het juist onzekerheid in de hand? Zijn er eigenlijk wel effectieve opvoedmethodes? En hoe ga je als professional om met alle, soms ongewenste, aandacht voor opvoeden?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zijn er wel effectieve opvoedmethodes?
Foto: ANP

Ouderschap is meer dan alleen opvoeden – het is een complex proces van continue interactie tussen ouder, kind en omgeving. Daarom is het volgens lector Carolien Gravesteijn belangrijker om, vanuit het perspectief van het ouderschap, te investeren in ouderlijk welzijn en levensvaardigheden. Op 28 mei houdt zij over dit onder werp een lectorale rede.

In de huidige tijd wordt vanuit de omgeving steeds meer van ouders verwacht. Dit vraagt aandacht voor positief ouderschap. Immers, positief ouderschap vormt de basis voor positief opvoeden en voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Opvallend is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar factoren die van invloed zijn op positief ouderschap en de manier waarop ouders hun ouderschap beleven. Er is in de media, politiek en wetenschap wel regelmatig aandacht voor opvoeden. De vraag is of deze aandacht ouders helpt of dat het hen juist in de weg zit.

Dag vol lezingen

Deze vraag komt 28 mei aan bod tijdens een dag vol lezingen georganiseerd door Hogeschool Leiden. Carolien Gravesteijn houdt deze dag haar lectorale rede Ouderschap in Ontwikkeling en presenteert haar (studie)boek Meer dan opvoeden – Perspectieven op het werken met ouders. Het boek biedt pedagogisch medewerkers inzicht hoe zij ouders kunnen ondersteunen door aan te sluiten bij de kracht van ouders. Naast Gravesteijn spreken onder andere Micha de Winter en René Diekstra.

Onderhandelen

Micha de Winter, hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit van Utrecht stelt het huidige onderhandelen met kinderen ter discussie. Waar vroeger volwassenen de grenzen bepaalden, geven we kinderen tegenwoordig steeds meer ruimte voor overleg. De Winter vraagt zich af of dit niet leidt tot consumentisme en het nastreven van eigenbelang.

Excellente opvoeding

René Diekstra snijdt in zijn lezing het onderwerp excellente opvoeding aan. De term excellent komt Diekstra niet tegen in verband met opvoeden, terwijl de rest van de maatschappij bol staat van diensten en producten die als uitmuntend worden aangeprezen. Hij vermoedt dat er bij opvoeden sprake is van een psychologische barrière. In zijn bijdrage gaat hij hier dieper op in. Diekstra is emeritus hoogleraar psychologie op de University College Roosevelt in Middelburg en daarnaast lector Jeugd en Opvoeding aan de Haagse Hogeschool.

Startende ouders hebben over het algemeen een goed zelfbeeld. En jonge ouders met één kind, een relatie en een parttime baan zijn zelfs buitengewoon tevreden over hun eigen opvoedkunsten. Toch zijn er ouders die regelmatig onzeker zijn. Lees meer>>

Als je vertelt dat je in de kinderopvang werkt, krijg je soms rare en kritische vragen naar je hoofd geslingerd. Wat zeg je terug? Antwoorden op 8 kritische vragen. Lees meer>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.