Als kinderen op hun vierde verplicht naar school moeten, in plaats van op hun vijfde wat nu het geval is, kan dat onnodige achterstanden voorkomen. De leerplicht zou daarom vervroegd moeten worden, bepleit hoogleraar Bas ter Weel. Hij houdt zijn pleidooi vrijdag tijdens zijn aanvaarding van het ambt van hoogleraar Social Economics and Labour Market Policy aan de Universiteit Maastricht.
Het gaat volgens Ter Weel om minder dan 2 procent van de leerlingen die pas op hun vijfde naar school gaat. ‘Dat is niet veel, maar dat zijn wel juist die kinderen die uit achterstandsgezinnen komen.’ Het is volgens hem niet bekend waarom deze kinderen niet op hun vierde al naar school gaan, net zoals de overgrote meerderheid.
Voorscholen
‘Als zij verplicht worden om op hun vierde al naar school te gaan, los je een deel van de problemen op, maar nog lang niet alle.’ Volgens hem moet er ook meer gekeken worden naar voorscholen en peuterscholen. Vooral kinderen met een leer- of taalachterstand kunnen daar profijt van hebben.
Wet nooit aangepast
‘De kinderen die beginnen met een taalachterstand zijn vaak de jongeren die later voortijdig met school stoppen. Een achterstand die eenmaal is opgelopen op jonge leeftijd is nauwelijks nog in te lopen later.’ In het tweede Paarse kabinet, 10 jaar geleden, is al een keer geprobeerd de leerplicht naar 4 jaar te vervroegen. Het kabinet viel toen echter en de wet is nooit aangepast.
Bron: ANP
ANP Photo, Koen Suyk