Een ruime meerderheid denkt wel dat media hun kind helpen met onder meer taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Maar over het effect van media in relatie tot online onderwijs is ruim een kwart van de ouders van 5- tot 6-jarigen niet te spreken: zij geven aan dat hun kind hierdoor minder goed kan leren.
Heilige graal
Mam, waarom mag jij wel de hele dag schermtijd? Deze vraag stelde mijn groep 3-dochter afgelopen week tijdens het avondeten. De werklaptop en een extra beeldscherm zijn nu al ruim een jaar vertrouwde gasten aan de keukentafel. Voor veel kinderen lijkt schermtijd een soort heilige graal. Toch lijkt het mee te vallen voor de ouders: uit hetzelfde onderzoek blijkt dat kinderen tot en met 6 jaar in 2021 tot nu toe maar enkele minuten méér per dag aan media besteedden dan voor corona. Ter vergelijking: tijdens de eerste lockdown in 2020 lag het mediagebruik bijna een uur hoger.
Nieuwe balans
De hoeveelheid ‘gezonde schermtijd’ voor kinderen is een dagelijks terugkerend vraagstuk bij veel gezinnen. Ouders bespreken voornamelijk binnen hun netwerk hoe ze hiermee omgaan en richten zich niet snel tot professionals. Bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding Peter Nikken van het Nederlands Jeugdinstituut denkt dat de schermtijd is afgenomen doordat ouders een nieuwe balans hebben gevonden. In een bericht op de website van het Nationaal Jeugdinstituut vertelt Nikken: ‘In de beginperiode van corona werden schermpjes gezien als handige en tijdelijke oplossing om kinderen bezig te houden. Toen bleek dat het allemaal veel langer ging duren, zagen ouders misschien in dat alleen een schermpje niet zaligmakend is.’
Mediaopvoeding voor beroepskrachten
Volgens Nikken moet de kennis over mediagebruik bij professionals versterkt worden. ‘Het is belangrijk dat zij aandacht hebben voor het mediagebruik van kinderen en jongeren en weten wat dat betekent voor hen als beroepskracht. Mediaopvoeding zou tijdens hun opleiding dan ook een verplicht vak moeten zijn.’