Kinderopvang door de school: een goed idee?

Scholen die de kinderopvang zelf organiseren; het komt op meerdere plekken in het land voor. Dit aantal stijgt, bleek uit een Kamerbrief van november 2016. Niet iedereen vindt dit goed nieuws. Worden publiek en privaat geld niet ongewenst gemixt? Ligt concurrentievervalsing niet op de loer? En is kinderopvang niet gewoon ‘een vak apart’?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kinderopvang-door-school-iStock.jpg
‘De kennis die onze pedagogisch medewerkers meebrengen

‘Ik heb helemaal geen kinderopvangorganisatie nodig om naschoolse opvang te organiseren. Ik kan het zelf ook’, dacht Jos van Zutphen. Hij is schooldirecteur van speelleercentrum De Wijde Wereld in Uden. Daar vindt naschoolse tijd en onderwijstijd verspreid over de dag plaats. Tussen de klassikale lessen is er WereldTijd, waarin pm’ers met een klein groepje kinderen workshops doen. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers kennen de kinderen, en ook elkaar, goed. Van Zutphen zei over het concept in tijdschrift Management Kinderopvang: ‘Voorheen ontstond er nogal eens irritatie tussen opvang en onderwijs. Dat had alles te maken met te weinig kennis van elkaar. Er ontbrak simpelweg tijd.’

Geldstromen scheiden

In Uden is op die manier een heel nieuw IKC-concept ontstaan. Maar veel andere scholen starten zelf reguliere kinderopvang zoals kinderopvangaanbieders ook organiseren. Het Eindhovens Dagblad besteedt aandacht aan onderwijsorganisatie RBOB De Kempen in Brabant en Limburg. Zij zetten onlangs de tak ikOok! op waarmee ze zelf binnen de schoolgebouwen dagopvang en buitenschoolse opvang kunnen organiseren. In steeds meer scholen openen zij hun eigen opvang. In Nederland zijn tientallen scholen die het zo organiseren.

Niet iedereen vindt dit een gunstige ontwikkeling, zo is te lezen in het artikel in de lokale krant. Een met publiek geld gefinancierd schoolbestuur mengt zich immers in een commerciële wereld. Blijven de geldstromen wel netjes gescheiden? Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) ziet dat het best ingewikkeld is om de stromen gescheiden te houden. Ze geeft een voorbeeld: ‘Je hebt bij het onderwijs een intern begeleider in dienst, maar je wil dat die even bij de peuterspeelzaal gaat kijken wat voor kinderen je volgend jaar op school krijgt. Officieel zou de peuterspeelzaal die begeleider moeten inhuren van de onderwijsinstelling. Op zo’n dienst zit 21 procent BTW. Maar in de praktijk zitten die lokalen naast elkaar. Je loopt dan heel gemakkelijk even een half dagje binnen. Misschien gaan de geldstromen dan niet helemaal netjes.’

Belangenverstrengeling

Scholenkoepel RBOB De Kempen zou volgens het artikel gebruik hebben gemaakt van een overheidsbijdrage voor onder andere de tussenschoolse opvang om de kinderopvangtak op te zetten. Is er dan sprake van concurrentievervalsing? Ton Leeggangers, bestuurder van Korein groep durft dat woord niet zelf in de mond te nemen, maar zegt ‘dat het begrip op een bepaalde manier wel te onderbouwen lijkt.’

Dan is er nog een risico op belangenverstrengeling. Kijkt een basisschool kritisch genoeg naar de eigen kinderopvangorganisatie als het er financieel afhankelijk van is? Met kinderopvang valt immers geld te verdienen. BOinK-voorzitter Gjalt Jellesma ziet dat scholen een kinderopvang beginnen om meer toestroom van kinderen naar hun school te krijgen. Staatssecretaris Sander Dekker wees in zijn Kamerbrief in 2016 ook op dit risico. ‘Een bestuurder moet altijd handelen in het belang van de rechtspersoon die hij bestuurt. Wanneer hij meerdere rechtspersonen bestuurt, kunnen de belangen daarvan echter botsen.’

Waardering

Jellesma van BOinK vindt het een misvatting dat het onderwijs automatisch verstand heeft van kinderopvang. ‘Kinderopvang is een andere tak van sport.’ Ook Leeggangers (Korein) zegt dat de toegevoegde waarde van de kinderopvang niet onderschat mag worden. ‘De kennis die onze pedagogisch medewerkers meebrengen, is erg belangrijk en wordt door veel scholen gewaardeerd.’

‘Sommige basisscholen hebben u als kinderopvangbranche niet meer nodig. Zij knappen het zelf wel op.’ Vader, kinderopvangklant en eigenaar van Pelosa Peter van Zijl ziet ook dat scholen de opvang vaker zelf regelen en schreef er onlangs een blog over.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.