Kindermishandeling: wetenschap ontmoet werkveld

Er is veel wetenschappelijke kennis over het herkennen en aanpakken van kindermishandeling, maar professionals die daadwerkelijk in de positie zijn om in te grijpen, zitten soms met hun handen in het haar. Tjaako Minnema, beleidsadviseur bij het Albeda College in Rotterdam, brengt deze twee werelden bij elkaar tijdens de landelijke MBO-kinderrechten conferentie.
kinderrechtenconferentieFotolia.jpg
Minnema hoopt dat ook in andere universiteitssteden de komende jaren een conferentie over kinderrechten georganiseerd kan worden. - Foto: Fotolia

In het najaar van 2016 kwamen honderden studenten van tien verschillende ROC’s uit Nederland naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam voor de vierde editie van de conferentie. Zij volgden allemaal een opleiding in de domeinen Zorg en Welzijn; denk aan pedagogisch werk, onderwijsassistent, verpleegkunde, sociaal maatschappelijk dienstverlener of sociaal cultureel werk. Als derdejaars student mochten zij zich inschrijven om deel te nemen aan de conferentie.

Conferentie

‘Dat doen ze massaal’, vertelt initiatiefnemer Minnema. ‘We hebben de afgelopen keer zelfs honderden studenten moeten weigeren.’ Minnema hoopt daarom dat ook in andere universiteitssteden, zoals Nijmegen en Groningen, de komende jaren een conferentie over kinderrechten georganiseerd kan worden.

Praktische kennis

Tijdens de conferentie vertalen hoogleraren en professoren wetenschappelijke kennis direct naar praktische kennis. Zij delen beeldmateriaal, voorbeelden en statistieken die mbo’ers tot de verbeelding spreken. ‘Ik kan geen wetenschappelijk onderzoek vertalen in een schoolboekje voor het mbo. Ik kan mbo’ers ook niet naar een universitair college sturen. Ik kan wel mbo-studenten en wetenschappers in zo’n conferentie bij elkaar brengen en de hoogleraren en universitair docenten vragen hun inzichten in klare taal aan mbo-studenten te doceren’, aldus Minnema. En het werkt, vindt hij. ‘Mbo-studenten voelen zich serieus genomen. Hoogleraren hebben het gevoel dat ze iets kunnen uitleggen wat bijna meteen toepasbaar is.’

Gezag

Wat ook goed werkt is dat hoogleraren en deskundigen met gezag spreken over het gewenste handelen van de aanstaande professional. In een persbericht voorafgaand aan de conferentie in 2016 schreef het Albeda College: ‘Als de mbo’ers de opgedane ervaringen en kennis kunnen omzetten in scherp signaleren, durven te melden en durven monitoren van vervolgacties door specialisten, dan gaat daar een enorme pedagogische kracht vanuit. En dan wordt het een groot potentieel.’ In het bericht reageert een docent ook enthousiast in het effect van de dag: ‘Onze studenten én wijzelf hebben enorm veel baat bij deze ervaring.’

Frustratie

En het mes snijdt aan twee kanten vindt Minnema: ‘Wetenschappers kennen bijna allemaal de frustratie dat hun onderzoeksuitkomsten en/of adviezen in de onderste la van een ambtenaar of beleidsadviseur terecht komen. Zij willen over het algemeen graag dat hun onderzoek vertaald wordt naar de praktijk. Mbo-studenten (en docenten) moeten vaak wachten totdat wetenschappelijk onderzoek vertaald wordt in schoolboeken en dat kan jaren duren. Met de input die studenten op deze dag krijgen, kunnen ze bij wijze van spreken meteen aan de slag.’

De eerste voorbereidingen voor de Landelijke Kinderrechtenconferentie 2017 zijn alweer begonnen. Meer weten? Neem contact op met Tjaako Minnema, T.Minnema@albeda.nl

Alert zijn op signalen van kindermishandeling: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en er is scholing, maar toch zijn veel pedagogisch medewerkers nog altijd ‘handelingsverlegen’ als het er echt op aankomt. We ontwikkelden de meldcode-proof test. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.