Kindcentrum Lourdes: van kloosterschool naar eco-school

De dorpsschool zelf bestaat al 110 jaar en hoorde bij de klooster en de kerk in het Noord-Hollandse Westbeemster. Maar nu is Kindcentrum Lourdes alweer een paar jaar onderdeel van Blosse, een integrale organisatie voor onderwijs en kinderopvang. Een portret van een compact kindcentrum, met als belangrijkste thema’s groen en duurzaamheid.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Een jongen uit de bovenbouw ziet me in de hal zoekend rondkijken. ‘Kan ik u helpen,’ vraagt hij beleefd. En samen met zijn leerkracht wijst hij me de weg naar Anne-Roos Dijkstra, die sinds 2,5 jaar directeur van dit mooi opgeknapte kindcentrum is. We lopen door de hal, die tevens dienst doet als openbare bibliotheek met kinderboeken.

In de teamkamer vertelt ze hoe de organisatie van dit kindcentrum geregeld is. ‘KC Lourdes is een kleine school van 110 leerlingen, met vier combinatieklassen en één groep bso. We zijn onderdeel van Blosse, een organisatie voor onderwijs en kinderopvang in Noord-Holland. Ik stuur hier het team van leerkrachten en de pedagogisch medewerker van de bso aan. Daarnaast zitten we met onze school in het samenwerkingsverband Brede School Beemster.’

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het nieuwe online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of jouw IKC klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s. Voor een gratis abonnement, klik hier.

Anne-Roos Dijkstra legt uit dat die samenwerking binnen de Brede School vooral schaalvoordelen geeft. ‘We doen dingen gezamenlijk zoals een protocol echtscheiding opstellen. En met zijn vieren zijn we meer een partij die gezien wordt en die invloed kan hebben. We zitten via dit overleg ook met de gemeente aan tafel. Twee jaar geleden konden we gezamenlijk de afscheidsmusicals opvoeren in het theater hier. Dat krijg je als kleine school niet voor elkaar. En daarnaast is er vanuit de Brede school een aanbod van naschoolse activiteiten.’

Schuifwand

Binnen KC Lourdes is er één team van de leerkrachten en de pedagogisch medewerker van de bso. De bso telt nog maar één groep met één pm’er. ‘Dit komt omdat we het nog niet zo lang aanbieden,’ vertelt de directeur. ‘Voor de oudere kinderen hadden de ouders al andere oplossingen geregeld. Maar de nieuwe kleuters stromen nu wel grotendeels in bij de bso. We zijn er op voorbereid dat we de bso kunnen uitbreiden naar twee groepen door de schuifwand naar de hal open te zetten.’

Naschoolse activiteiten

De buitenschoolse opvang wordt georganiseerd door Blosse. Daarnaast worden er ook vanuit de brede school naschoolse activiteiten georganiseerd, zoals yoga en de musicalklas. Deze vinden plaats op de verschillende locaties. ‘De naschoolse activiteiten vormen geen concurrentie voor de bso, omdat maar een klein deel hier plaats vindt.  Ouders moeten dan zelf vervoer regelen. De dansbattle is wel hier en daar kunnen de bso-kinderen zich ook voor inschrijven,’ vertelt Dijkstra.

Eén pedagogisch beleid

Waarom noemt Lourdes zich een kindcentrum in plaats van een school? ‘Omdat we één pedagogisch beleid hebben op de bso en op school. Thema’s die in de klas worden behandeld krijgen hun vervolg in de bso. Er is een goede samenwerking tussen de leerkrachten en de pm’er. Het zijn korte lijntjes, ze zien elkaar iedere dag. De pm’er is echt onderdeel van het team, ze wordt niet als apart gezien. Wat wel lastig is dat de werktijden anders zijn. De pedagogisch medewerker kan niet meedoen aan de overleggen na schooltijd. Ik praat haar dan bij. Ze kan haar mening geven en daar wordt ook rekening mee gehouden. Leerkrachten en pm’ er hebben ook een warme overdracht over de kinderen, maar als het iets dieper gaat dan de dagelijkse dingetjes moeten we daar eerst de toestemming van de ouders voor vragen. Dat is nooit een probleem.’

Eco-school

KC Lourdes is ook een eco-school. Anne-roos Dijkstra vertelt dat ze daar in 2016/2017 mee gestart zijn. ‘We hebben hier zo’n mooie natuurlijke ligging, waar je iets mee zou willen doen. Afgelopen twee jaar is de eco-school wat op de achtergrond gezet omdat we eerst een slag te maken hadden in onderwijskwaliteit. We hebben nieuwe lesmethodes aangeschaft en de methode Vreedzame School en daarop gefocust. En nu zijn we weer actief met eco-school. We hebben een eigen achtertuin en willen daar een schooltuin maken met een buitenlokaal en moestuinen zodat kinderen ook leren hoe het in de natuur werkt. Eco-school is een organisatie waar je je bij aansluit; je kunt certificaten halen al naar gelang je groen en duurzaamheid geïntegreerd hebt in je gebouw en onderwijs. We hebben al een slag gemaakt met zuinig omgaan met water en afvalreductie. We hebben drinkpakjes afgeschaft en kinderen krijgen een Dopper waarin ze hun drinken doen. We willen ze bewust maken van duurzaamheid. Zo hebben we zonnepanelen op het dak liggen en vertellen de kinderen hoe dat werkt. We starten dit jaar weer een Eco-team waarin leerlingen actief aan de slag kunnen om hun ideeën over duurzaamheid vorm te geven. Ze gaan dan samen met leerkrachten en ouders kijken wat we bijvoorbeeld kunnen doen om het groen te bevorderen.’

0 – 4

Opvallend is dat KC Lourdes geen opvang biedt voor kinderen van 0 – 4 jaar. ‘Dat klopt,’ zegt Dijkstra. ‘We hebben daar wel naar gekeken maar kinderdagverblijf de Loeiende Koe zit hier heel dichtbij en die biedt al groene kinderopvang in de natuur aan. Het is voor ons niet heel zinvol om zelf ook 0- 4 groep te starten. We werken veel met dit kinderdagverblijf samen; veel van hun kinderen komen hier naar school. Je wilt elkaar ook niet gaan beconcurreren; het moet echt iets toevoegen. We denken er wel over om peuterspeelzaal te starten, want de dichtstbijzijnde zit in Schermerhorn. We gaan eerst inventariseren of daar animo voor is.’

Intern opgeleid

Dijkstra heeft geen opleiding voor IKC-directeur gedaan, maar is binnen Blosse intern opgeleid. ‘Ik ben aan de hand genomen en  heb ook meegelopen met een kinderopvangmanager. De andere regelgeving is best pittig, vooral in het begin. Ik dacht: jeetje, waar ben ik in verzeild geraakt? Maar als je het onder de knie hebt, dan gaat het wel.’ Wat maakt volgens haar KC Lourdes tot goed kindcentrum? ‘Een van de speerpunten is uitgaan van het kind zelf. We kijken goed naar de individuele leerling en wat ie nodig heeft. De leerkrachten hier zijn ook geschoold als gedragsspecialist, taalspecialist en rekenspecialist. We hebben heel veel expertise in huis en daar mogen we heel trots op zijn.’

Bekijk ook dit filmpje over KC Lourdes

‘Ik zou het niet anders willen’

Cherrellee Daman is de pedagogisch medewerker op de bso-groep. Zij is heel erg blij en tevreden met dit team. ‘Ik heb nog nooit in zo’n hecht team gewerkt. Bij mijn vorige werkgever, op een groter kinderdagverblijf in Amsterdam waren het aparte groepjes. Hier, op deze kleine locatie, zijn we echt met elkaar. Ik vind het niet erg om de overleggen te missen want ik kan mijn mening absoluut kwijt. Ze vragen het van tevoren en in het enkele geval dat ik een andere mening heb, kan er altijd nog wat aangepast worden. We zien elkaar veel en hebben ook een groepsapp. Ik voel me volledig betrokken en onderdeel van het team. We helpen elkaar ook. Soms komt een leerkracht hier in mijn lokaal er bij zitten en soms help ik met schoolwerkjes. Ik zou het echt niet anders willen.’

 

 

Korte lijntjes

Baukje de Vries is leerkracht op groep 1 / 2 en werkt al 13 jaar op KC Lourdes. Ze is heel blij met de manier waarop het nu werkt en de bso die er bij gekomen is. ‘We hebben erg korte lijntjes en het samenwerken met de pm’er verloopt heel fijn. Het voelt heel veilig voor de kinderen. In de bso-groep wordt ook een warme huiselijke sfeer gecreëerd. Het is een soort woonkamer waar kinderen zich thuis voelen. We hebben daarnaast een rijke omgeving met een tuin en speelveld. En ze gaan er ook op uit, even het dorp in. De samenwerking gaat goed, op professionele manier. Om drie uur hebben we een korte overdracht als ik de kinderen naar het lokaal breng. Maar tussendoor zien we elkaar ook, we lopen beide hier rond. We ervaren het echt als een team. In je werk doe je natuurlijk andere dingen en hebben we andere verantwoordelijkheden, maar als teamleden zijn we echt gelijkwaardig. De pedagogisch medewerker is heel open en gemakkelijk benaderbaar. Ze denkt goed mee en stelt zich actief op.’

De leerkracht ziet de bso echt als pluspunt: ‘Het is aantrekkelijk voor ouders, die maken eerder een keuze voor een kindcentrum. Buitenschoolse opvang is goed voor kinderen. Ze leren er nieuwe dingen die ze op school of thuis niet aangereikt krijgen. Ook het met verschillende leeftijden omgaan is een verrijking. Het is hier kleinschalig en veilig; iedereen kent elkaar.’

 

 

 

0
406
Marike Vroom
Marike Vroom
Marike Vroom werkt al bijna 25 jaar voor de kinderopvangbladen. Begonnen als redacteur voor het blad Kinderopvang, is ze nu hoofdredacteur van dat blad en ook van Management Kinderopvang en Kinderopvangtotaal.nl. De sector heeft voor eeuwig haar hart gewonnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.