Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Jong kind heeft vaak al vooroordelen: zo help je ze voorkomen

Brenda Kluijver
Jonge kinderen in Nederland hebben al vooroordelen op basis van etniciteit, blijkt uit recent onderzoek. Zo vroeg mogelijk aandacht besteden aan diversiteit is volgens wetenschapper Ymke de Bruijn dan ook belangrijk.
diversiteit
Foto: monkeybusinessimages / Getty Images / iStock

De Bruijn promoveerde onlangs aan de Universiteit Leiden op haar onderzoek naar kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud en hoe zij kijken naar mensen van verschillende etnische achtergronden. Kinderen die meededen aan het onderzoek kregen foto’s te zien van witte kinderen, zwarte kinderen en kinderen met een Midden-Oosters uiterlijk. De kinderen kregen vragen voorgelegd als: met wie wil je spelen, wie wil je uitnodigen op je verjaardag en naast wie wil je graag zitten? Witte kinderen bleken meestal witte kinderen uit te kiezen.

Kleurenblind opvoeden

Als ouders bewust een multiculturalistische insteek hebben, zoals met hun kinderen praten over etnische verschillen als huidskleur en racisme, blijkt dat witte kinderen minder vooroordelen hebben. Het er niet over hebben, zogenaamd ‘kleurenblind’ opvoeden, heeft juist geen positief effect. ‘Het kind kan ongemak gaan voelen als er niet over gesproken wordt, want ze zien de verschillen wel. Door het niet te bespreken, gaan ze het misschien een eng of negatief onderwerp vinden’, stelt De Bruijn. Ouders en mensen die met jonge kinderen werken kunnen dus veel betekenen in het voorkomen van vooroordelen op basis van etniciteit.

Kinderboeken

Ook het lezen van kinderboeken met daarin personages van verschillende achtergronden kan positief bijdragen aan de beeldvorming van kinderen. De Leidse onderzoekster adviseert dan ook om daarop te letten in de keuze voor boeken. Voor makers van kinderboeken blijft het volgens De Bruijn belangrijk om op diversiteit te letten. ‘Het lijkt niet automatisch goed te komen met diversiteit in boeken. Makers moeten niet alleen letten op hoe vaak ze een etnisch personage in hun boek plaatsen, maar ook: hoe zet ik die personages neer? Zijn er voldoende details om recht te doen aan iemands achtergrond?’, aldus De Bruijn. Ook als pm’er kun je hier dus alert op zijn in de keuze voor een kinderboek.

Diversiteit

Het promotieonderzoek van De Bruijn maakt onderdeel uit van een groter project bij het Leiden University College (LUC) onder leiding van Judi Mesman: ‘KidS: Kinderen in de Samenleving’. In verschillende promotieonderzoeken kijken wetenschappers naar hoe kinderen in Nederland aankijken tegen diversiteit, hoe zij wel of geen vooroordelen ontwikkelen en hoe dat komt.

Pedagogen Elly Singer en Anke van Keulen namen recent het initiatief voor een praktijkonderzoek over thema’s als diversiteit. Het resultaat: concrete stappen voor ‘pedagogisch onderhoud’. Lees hier wat jij zelf kunt doen op de groep of binnen jouw organisatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.