Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

IQ staat nog niet vast tijdens Citotoets

IQ staat nog niet vast tijdens Citotoets

Het mag baanbrekend genoemd worden dat Britse onderzoekers hebben vastgesteld dat het IQ van tieners verandert, op sommige vlakken wel tientallen punten. Tot dusver ging iedereen ervan uit dat de intelligentie tijdens een mensenleven min of meer constant blijft. De Citotoets die nu op 12-jarige leeftijd wordt afgenomen, hoeft dus niet representatief te zijn voor het IQ van een kind.

Geen ireële verwachtingen
‘Het is niet zo dat een kind dat toch al leerproblemen heeft, later opeens juist heel goed gaat leren’, zegt de Utrechtse hersenwetenschapper Hilleke Hulshoff Pol in een reactie op het Engelse onderzoek. ‘Maar dit interessante resultaat geeft aan dat intelligentie ook een dynamische component heeft, die we kennelijk hebben onderschat. Toch wil ze benadrukken dat ouders geen irreële verwachtingen moeten krijgen over de intelligentie van hun kind. ‘Maar ik denk wel dat het erg belangrijk is om nog meer te letten op individuele verschillen in ontwikkeling tussen kinderen.’ Die verschillen zouden, los van de Cito-score, zwaarder mogen meewegen als het gaat om de schoolkeuze.

Het onderzoek
In het Britse onderzoek onderwierpen Cathy Price en collega’s van de University College London 33 tieners tussen de 12 en 16 jaar oud aan intelligentietests. Toen ze de tests vier jaar later herhaalden, bleken de IQ-scores bij een op de vijf tieners meer dan tien punten verschoven ten opzichte van leeftijdsgenoten: zowel omhoog als omlaag. Bij één deelnemer was de IQ-score voor verbale intelligentie liefst 23 punten verhoogd; een ander scoorde juist 20 punten lager. Hersenscans bevestigden dat dit geen toeval was: bij wie de IQ-score was veranderd, waren bepaalde hersenkernen sterk gegroeid, of juist in ontwikkeling achtergebleven.

Bron: Volkskrant
Foto: Stock.xchng

1 REACTIE

  1. een zeer belangrijke conclusie. Volgens mij zou het kabinet hieruit nu eindelijk eens de conclusie moeten trekken dat het overstappen of doorstromen naar andere niveau’s binnen het middelbaar onderwijs veel makkelijker moet worden.
    Een veel gemaakte vergissing is dat de cito toets intelligentie meet. Dit is niet zo bedoeld: het is een meting om na te gaan wat het niveau op een bepaald moment is van een aantal schoolse vaardigheden en kennis. Natuurlijk is de intelligentie van een kind van invloed op de score, daarnaast natuurlijk kenmerken van de school waar het kind op zit. En daarbij moeten we natuurlijk altijd blijven realiseren dat dit een meting op dat moment is, en dat iedere 12 jarige nog volop in ontwikkeling is.
    Laten we de cito alsjeblieft weer zien als waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: een indicatie (met een goed voorspellende waarde) over op welk niveau van onderwijs het kind de meeste kans van slagen heeft.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.