Hoe word je een lerende organisatie?

In de kinderopvang ben je nooit uitgeleerd. Steeds vaker komen termen als ‘permanente educatie’ en ‘lerende organisatie’ in de kinderopvangbranche voorbij. Maar hoe word je een lerende organisatie? En hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op? Met het project Samen werken, samen leren ondersteunde het FCB kinderopvangorganisaties en -medewerkers hierin.
Hoe word je een lerende organisatie?
Foto: ANP Xtra

Als alles op de groepen goed lijkt te gaan, kun je alles net zo goed bij het oude laten, denken veel teams in de kinderopvang. Managers willen soms wél dat er iets verandert op de groep, bijvoorbeeld een uitdagender activiteitenaanbod of een andere taakverdeling binnen het team om meer ruimte te bieden aan talenten. Maar als de wil er alleen in de managementlaag is  en deze wijziging het team van bovenaf wordt opgelegd, verandert er in de praktijk meestal maar bar weinig.

Ondersteuning FCB

FCB had tot 30 oktober budget beschikbaar om vijftien organisaties binnen de zorg voor jeugd (ook kinderopvang dus) te ondersteunen om een ontwikkelvraag aan te pakken. De ondersteuning bestond onder andere uit 40 uur steun van een procesbegeleider bij de aanpak van een veranderproces.

Veranderproces

Waartoe heeft dit project geleid? Om kinderopvangorganisaties een idee te geven, laat het FCB twee praktijkvoorbeelden uit de kinderopvang zien: Stichting Kinderopvang Vianen en Zo Kinderopvang. Bij SKV wilden ze het activiteitenaanbod verruimen. Maar ondanks inzet van het management, kregen ze hun team niet echt mee. Dankzij het FCB-programma ontstond er een veranderproces waarin medewerkers zich serieus genomen voelden. Er ontstond opeens ruimte om te experimenteren en fouten te maken. Zo kwamen veranderingen wel tot stand.

Denktank

Bij Zo Kinderopvang merkten ze dat er van bovenaf zoveel regels over medewerkers werden uitgestort, dat er een onwerkbare situatie ontstond. Het beleid moest vanuit de werkvloer ontstaan, vonden ze bij Zo Kinderopvang. Maar dat gebeurt niet van de één op de andere dag. Met hulp van FCB vormden ze een denktank, bestaande uit medewerkers van alle niveaus.

Bureau Kwaliteit Kinderopvang gaf afgelopen juni het boek Lerenderwijs aan alle organisaties met kinderdagverblijven en bso’s in Nederland cadeau. Dit boek is onderdeel van de reeks Pedagogisch kaders. Lerenderwijs bevat aandachtspunten en tips voor het werken aan pedagogische kwaliteit in een lerende organisatie. Lees meer

Lees meer over de leermomenten en projecten van SKV en Zo Kinderopvang in dit artikel >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.