Hoe kies je een goed gastouderbureau?

Wie op gastouderbureau googelt, komt veel informatie tegen voor vraagouders. Informatie voor gastouders is bijna niet te vinden, terwijl ook zij met dezelfde vraag zitten: ‘Hoe weet ik of het bureau waarmee ik in zee ga een goed gastouderbureau is?’
Hoe kies je een goed gastouderbureau?
Foto: ANP XTRA

Volgens Cynthia Van Mulekom, die in 2011 het KennisNetwerk Gastouderopvang (KNGO) oprichtte, is het de taak van een gastouderbureau om gastouders goed te ondersteunen. ‘Een bemiddelingsmedewerker moet een gastouder niet alleen informeren over veiligheid, uren en het pedagogische aspect, maar moet ook de expertise in huis hebben om gastouders voldoende te informeren over de zakelijke kant van hun vak, bijvoorbeeld over financiën en verzekeringen. Aan de buitenkant is niet zomaar te zien welk bureau daaraan voldoet.’

Informeren

Een gastouder moet zelf vragen stellen aan een bemiddelingsmedewerker om in te schatten hoe het met de kennis is gesteld. ‘Vraag aan een bemiddelingsmedewerker wanneer deze voor het laatst is bijgeschoold’, zegt Van Mulekom. ‘Het is belangrijk dat er voldoende pedagogische kennis in huis is. Ga na of een bureau bij een brancheorganisatie is aangesloten. Dan hebben ze de middelen om ontbrekende expertise op te vragen.’ Een gastouderbureau kan zich aansluiten bij Vereniging GastOuderBranche (VGOB) en Brancheorganisatie Kinderopvang.

Overtuiging

Een gastouderbureau moet jou als gastouder financieel kunnen adviseren. Ook hier moet je als gastouder zelf achter zien te komen. ‘Stel vragen aan een bemiddelingsmedewerker over belastingen, aftrekposten en kinderopvangtoeslag. Een goed gastouderbureau moet jou hierover goed kunnen informeren. Bemiddelingsmedewerkers moeten deze kennis zelf hebben of hiervoor bij een collega terecht kunnen.’

Keurmerk

Het KNGO heeft sinds eind 2012 het Keurmerk Bijgeschoolde bemiddelingsmedewerkers gastouderopvang. Dit is een middel voor gastouderbureaus om te laten zien dat ze door middel van scholing willen investeren in de kennis en kunde van hun bemiddelingsmedewerkers en gastouders. Jaarlijks controleert het KNGO gastouderbureaus met het keurmerk op de eisen. Alle bemiddelingsmedewerkers van het gastouderbureau mogen bijvoorbeeld niet langer dan twee jaar geleden voor het laatst bijgeschoold zijn. Het keurmerk staat nog in de kinderschoenen, maar wordt jaarlijks uitgebreid met nieuwe eisen. Nog dit jaar hoopt KNGO een register openbaar te kunnen maken.

Inspectierapport

De GGD stelt eisen aan een gastouderbureau, een goed bureau voldoet aan deze eisen. Daarom is het verstandig om een kijkje in het GGD-inspectierapport te nemen. Hierin is te zien of een bureau aan alle kwaliteitseisen van de GGD voldoet. Rapporten zijn openbaar en in te zien via het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

Derdengeldrekening

De laatste tijd is er een aantal faillissementen geweest in de kinderopvang. Van Mulekom adviseert om na te gaan of een bureau werkt met een derdengeldrekening. Is dit niet het geval, dan verdwijnt bij een faillissement het geld van de vraagouder in de failliete boedel en kunnen gastouders fluiten naar hun centen. Bij uitbetaling is aan de rekeningnaam te zien of er via een derdengeldrekening wordt uitbetaald.

Verzekeringen

Van Mulekom adviseert ook om na te gaan hoe je verzekerd bent. ‘Sommige gastouderbureaus werken met een collectieve aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB). Die collectieve verzekeringen kunnen beperkter zijn, bijvoorbeeld een hoger eigen risico of een maximum bedrag bij uitkering.’ Wellicht kiezen gastouders ervoor zich aanvullend te verzekeren middels een eigen AVB. Een ander veel voorkomend misverstand is dat gastouders denken hun aansprakelijkheid gedekt te hebben met de AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Hiervan moet een bemiddelingsmedewerker de gastouder goed op de hoogte brengen, vindt Van Mulekom.

Ondernemerschap

Voor gastouders die hun eigen onderneming willen is het belangrijk te checken of het contract geen voorwaarden bevat die ondernemerschap in de weg zit. Dit kan een probleem vormen wanneer de gastouder gebruik wil maken van de zelfstandigenaftrek. Een ondernemer moet meer dan 1.225 uren in zijn bedrijf steken om voor de aftrek in aanmerking te komen. Ondernemers hoeven via die regeling minder belasting te betalen. ‘Wanneer er in het contract voorwaarden staan die de vrijheid van het ondernemen beperken, dan kan het zijn dat de Belastingdienst de onderneming als een verkapt dienstverband ziet.’ In dat geval kan de Belastingdienst volgens Van Mulekom belasting terugvorderen.

Vraagouders

Tot slot geeft Van Mulekom mee: ‘Stel jezelf de vraag: “Kan ik vraagouders dit gastouderbureau aanraden?” Niet alleen jij moet tevreden zijn met een bureau, maar ook ouders. Zij zijn immers jouw klanten.’ Let erop of de prijs-kwaliteitverhouding klopt. Wat zijn bijvoorbeeld de bemiddelingstarieven voor de vraagouder?

3 REACTIES

  1. Jammer dat dit weer een grote berg reclame is voor kngo en er vooral wordt beschreven dat een bureau overal bij aangesloten zou moeten zijn. Vooral de grote bureaus zijn dat, ik als klein bureau niet, kosten voor allerlei aansluitingen zijn niet te betalen als eenmansbureau.
    Eerder heb ik ook eens een blog geschreven over het kiezen van een gastouderbureau. Let vooral op concurrentiebedingen, boetes, tarieven. Een gastouderbureau mag bijvoorbeeld helemaal niet bepalen wat de gastouder per uur krijgt of wat de gastouder in haar contract met de vraagouders afspreekt, de gastouder is immers niet in dienst van een gob!
    Het advies van een derdengeldrekening is alleen interessant bij grote bureaus. Ik als klein bureau heb geen duur kantoor of duur personeel, failliet gaan is dan ook niet echt mogelijk.
    Persoonlijk heb ik niets met grote bedrijven, je hebt nooit de goede persoon aan de lijn en je bent vaak een nummertje. Als een van mijn klanten belt weet ik om welke vraagouder, welke gastouder en welke kinderen het gaat.
    Kijk naar contracten, naar de gastouders, de tarieven, etc. Gebruik je verstand, dan kun je prima een goede keuze maken.

  2. Lees alle reacties
  3. Dag GOB Okido,
    Jammer dat je denkt dat het alleen gaat om reclame. Het blijkt nog steeds lastig te zijn om goede informatie te vinden over gastouderopvang. Daarom leest u ook deze nieuwsbrief. Kinderopvangtotaal in samenwerking met o.a. KNGO steekt veel tijd in het informeren van gastouderbureaus en gastouders. U zult dus nog wel vaker een bijdrage van KNGO voorbij zien komen.
    Ik hoop dat u het positieve belang ervan in ziet.
    Vriendelijke groet, Cynthia van Mulekom

  4. Ik als gastouder heb al verschillende gob’s verlaten omdat het dus geen goede waren. Momenteel is 1 van mijn eerste vragen: zijn jullie bereid om kritisch naar jullie contracten te kijken en die eventueel aan te passen? Als een bureau goed is en weet waar het voor staat, zal het dit doen. Ik lees dan zowel de contracten gob-go als gob-vo (ik werk met eigen go-vo contracten dus daar moeten ze het sowieso mee eens zijn) en wil ook een kopie van het gob-vo contract. Als ze hier niet aan mee willen werken, dan vertrouw ik het bureau al niet. Ik heb meegemaakt dat er in het gob-vo contract een giga boeteclausule stond waar in het gob-go contract geen vermelding van stond. Ook vind ik de contracten gob-go vaak te eenzijdig. Zij mogen het contract per direct beëindigen bij wantoestanden van mijn kant, maar in het contract staat niet wanneer ik per direct mag opzeggen. Verder vindt ik ook bereikbaarheid (als je bijvoorbeeld 24/7 werkt is het niet handig als ze maar 3 dagen bereikbaar zijn), vaste aanspreekpersonen (niet telkens opnieuw je verhaal hoeven doen) en het organiseren van cursussen (ik wil toch zoveel mogelijk bij blijven scholen) punten om op te letten. Ook ga ik altijd te raden bij collega’s, welke ervaringen zij hebben bij een nieuw bureau. Natuurlijk is de prijs die het bureau van de vraagouders vragen heel belangrijk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.