Wat leren de kinderen in mijn groep? Wat wil ik ze leren en hoeveel ruimte geef ik ze om zelf iets nieuws te ontdekken? Misschien rem je de nieuwsgierigheid van kinderen ook wel eens af. Bijvoorbeeld omdat je denkt: dit kan niet, dit wordt te druk, te rommelig, te ingewikkeld. Toch leert een kind het meest van dingen die het zelf heeft ontdekt. Dit betekent niet dat een kind zich in een veilige omgeving ‘vanzelf’ ontwikkelt: jouw actieve ondersteuning is heel belangrijk! Eigenlijk doe je dat de hele dag door. Met jouw woorden geef je betekenis aan de dingen: ‘Kijk, hier is je beker, hoor, de merel in de tuin.’ Je benoemt wat de kinderen bezighoudt en daagt ze uit om daarmee verder te gaan.
Rijke leeromgeving
Met de inrichting van je groep kan je kinderen stimuleren in hun onderzoek van de wereld. Hoe doe je dat? Allereerst door ervoor te zorgen dat de kinderen die bij jou binnenkomen, zich overal op hun gemak kunnen voelen en zin krijgen om op onderzoek uit te gaan. Er moet op kindhoogte iets te beleven zijn voor ze. Als ze altijd hetzelfde spel doen, in dezelfde hoeken, raken ze op een gegeven moment uitgekeken. Als jij altijd dezelfde knutsels en dezelfde thema’s aanbiedt, raak je zelf ook uitgekeken. Maar als je goed kijkt en luistert waar de kinderen mee bezig zijn, kom je erachter wat je toe kan voegen aan hun spel of aan je activiteiten en aan de inrichting van de groep. Een goed ingerichte ruimte is als een extra medewerker op de groep: die stelt de kinderen gerust, nodigt ze uit tot spel en leidt hun onderzoek in goede banen. De Reggiopedagogiek biedt geen vaste recepten voor het inrichten van je groep. Je gaat samen met je collega’s op zoek naar mogelijkheden om de groepen als rijke leeromgeving in te richten. De kinderen zullen zich nooit vervelen en jullie ook niet.
Ook buiten je groepsruimte valt er veel te leren voor kinderen. Lees het volledige magazineartikel van Kinderopvang hier >>