Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Hoe ga je om met wanbetalers?

Niet-betalende klanten vormen een steeds meer voorkomend probleem in de kinderopvang. Hoe voorkom je dat uitstaande bedragen steeds verder oplopen? En wanneer neem je een gerechtsdeurwaarder in de hand?
Hoe ga je om met wanbetalers?
Foto: ANP Xtra

Gerechtsdeurwaarder Maarten Verheij van Best & Partners ziet dat de kinderopvangsector het steeds benauwder krijgt vanwege onbetaalde rekeningen. ‘Het debiteurenbeheer is nog net geen ondergeschoven kindje’, zegt hij in een artikel in tijdschrift Management Kinderopvang. Gek vindt hij dat niet. ‘De core business is kinderopvang. Debiteurenbeheer staat er nu eenmaal ver vanaf.’

 

Kinderen de deur wijzen

Ook ziet Verheij dat  kinderopvangorganisaties hun klanten na de forse vraaguitval liever niet de deur wijzen. Ze blijven dan hopen tegen beter weten in. Het weigeren van een kind om financiële redenen, stuit veel kinderopvangondernemers tegen de borst. Maar dat betekent niet dat de kinderopvangorganisaties het geld waar zij recht op hebben moeten mislopen, vindt Verheij. Hij heeft tips voor de branche over wanneer ze een gerechtsdeurwaarder kunnen inschakelen en hoe ze dat moeten doen.

  • Een schuldeiser moet minimaal één betalingsherinnering sturen en de klant 14 dagen de tijd geven voor de betaling. Pas daarna mogen incassokosten in rekening worden gebracht. Die moeten op de aanmaning worden vermeld.
  • Deze WIK-brief ( de laatste kans om zonder extra incassokosten te betalen) is meestal een goede reden voor klanten om alsnog alles te betalen.
  • Als de factuur na diverse aanmaningen niet betaald wordt, is het tijd voor een incassobureau. Die eerste fase heet het ‘minnelijk traject’. En die bestaat uit bellen, aanmanen en een betaalafspraak maken.
  • In het snelste scenario kost het minnelijke traject (van de eerste herinnering tot de brief voor de gerechtelijke incasso) 55 dagen. Als er dan nog steeds niet betaald is, volgt de overdracht naar de deurwaarder.
  • Is de rekening nog steeds niet betaald? Dan wordt de klant (debiteur) voor de rechtbank gedaagd. Als de rechter de vordering toewijst, neemt de deurwaarden contact op met de klant om te kijken of er alsnog betaald kan worden.
  • Komt er toch geen betalingsafspraak? Dan volgt beslaglegging op bijvoorbeeld loon, banktegoed of hypothecaire belastingsaftrek.

Verantwoordelijkheid

Verheij benadrukt dat hij als deurwaarder wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid voelt, zeker in de kinderopvang. ‘Je moet onderscheid maken tussen mensen die niet kunnen en niet willen betalen. Neem de shoppers, mensen die elke zes maanden van kinderopvangorganisatie wisselen zonder te betalen en de kinderopvangtoeslag moedwillig in eigen zak steken. Daar moet je vanaf het eerste moment bovenop zitten zodat het verlies minimaal blijft.’

Abonnees en geregistreerden van Management Kinderopvang lezen het complete artikel in de digitale editie van het maartnummer van Management Kinderopvang >>

4 REACTIES

  1. Als kleine organisatie kregen wij te maken met een gezin met 2 peuters bij ons op de peuterspeelzaal. Het gezin verhuisde en wij bleven zitten met een vordering van bijna 600 euro. We hebben een incassoburo ingeschakeld, het lukte hen niet te incasseren. (Scheiding, schulden) we kunnen een traject aangaan om alsnog ons geld te krijgen. De kosten van dit traject overstijgen de kosten van de vordering, waarbij het ook nog niet zeker is of er tot betalen wordt overgegaan (schuldsanering) wij komen simpelweg onder aan de schuldenlijst te staan. Uiteindelijk is de ondernemer dus degene die aan het kortste eind trekt, afgezien van de tijdlijn

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.