Groot onderzoek naar media-impact op kinderen

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Hoogleraar Patti Valkenburg gaat een media-onderzoek doen naar het effect van mediaprikkels op kinderen. Ze ontving een subsidie van 2,5 miljoen euro om haar studie uit te voeren.

Sneller, extremer en gewelddadiger
Valkenburg noemt de maatschappij de laatste decennia sterk geëntertainiseerd. Zo zijn met name televisieprogramma’s extremer, sneller, gewelddadiger en seksueel explicieter geworden. Ook zijn deze ingrediënten steeds meer ingebed in nieuws, reclame, gezondheidsvoorlichting en educatie en worden ze aan steeds jongere doelgroepen gericht. Kortom: was De Fabeltjeskrant voor een kind in de jaren tachtig ‘gewoon’, nu kijkt het niet op van de ‘spetterende’ clips op MTV.

Steeds meer kinderen met ADHD
Kinderen brengen dagelijks uren door met media. De prikkelende impact die deze media hebben, heeft voor- én nadelen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen door ingewikkelder informatie intelligenter zijn dan vroeger. En door games beschikken ze over een goede oog/handcoördinatie en een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht. Tegelijkertijd zijn kinderen drukker en onrustiger en lijkt het erop dat meer kinderen ADHD-verschijnselen hebben, dan dertig jaar geleden. Valkenburg benadrukt dat ze haar onderzoek niet gaat over welk effect media heeft op de jeugd og op kinderen in het algemeen. ‘We richten ons op persoonlijke kenmerken: welk kind met welke eigenschappen is bijvoorbeeld gevoelig(er) voor geweld op televisie. Ook onderzoeken we de rol die de omgeving op het kind kan hebben. Zo hopen we de ouders en opvoeders in de toekomst richtlijnen te kunnen geven die toepasbaar zijn voor hun kind.’ Valkenburg beschouwt dit onderzoek als haar levenswerk en veracht pas over vijf jaar over de data van het onderzoek te beschikken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.