Al anderhalf decennium zijn scholen wettelijk verplicht om aandacht te besteden aan burgerschap, wat in de praktijk vrij wisselend vormgegeven wordt. Nu wil de overheid het burgerschapsonderwijs 'doelgericht en samenhangend bevorderen'. Een nieuwe, aangescherpte wet maakt duidelijk wat burgerschapsonderwijs in moet houden. De CED-groep maakte het gratis e-book 'Aan de slag met burgerschapsvorming' met daarin concrete tips, ideeën en praktijkvoorbeelden.
‘Stel je voor dat leerlingen ervaren dat ze het verschil kunnen maken’, staat in de inleiding van het e-book. ‘Dat ze zich veilig voelen en zelf conflicten willen oplossen. Elkaar helpen. Hoe kunnen we onze jonge generatie zo opvoeden? Meer dan ooit zien we het grote belang van verbinding’.
Burgerschapsscan
Vanwege dit grote belang is de aangescherpte wet burgerschapsvorming tot stand gekomen. Maar hoe kun je in de dagelijkse praktijk eraan werken? De CED-groep ontwikkelde een burgerschapsscan waarmee je te weten kunt komen wat de sterke én zwakke plekken zijn op jouw school. Het is een aanvulling op het e-book, en natuurlijk ook andersom.
Wereldburgers
Wat is dat dan precies: burgerschap? In ieder geval is het, volgens het boek ‘een kerntaak van iedere school: scholen helpen leerlingen om zich te ontwikkelen tot betrokken burgers die in staat zijn om op een volwaardige en verantwoordelijke manier deel te nemen aan onze pluriforme, democratische rechtstaat.’ Oftewel: hoe creëer je die schoolomgeving waar kinderen zich vrij en veilig ontwikkelen tot verantwoordelijke wereldburgers?
De Vreedzame School
De Vreedzame School – waarvan er inmiddels al zo’n duizend bestaan – komt uitgebreid aan bod. Sociale competenties en burgerschap zijn dan ook speerpunten van De Vreedzame School. De Vreedzame School ontwikkelde bijna honderd ideeën om kinderen te laten meepraten, zoals: hoe kan de schooltuin en de schoolomgeving eruitzien? Of: welke spelletjes kunnen we nog meer doen met elkaar op het plein? Volgens de CED-groep zien scholen die met het programma De Vreedzame School werken, een positieve verandering in het gedrag van hun leerlingen.