‘Genoeg opties voor samenwerking onderwijs’

Voorstellen van de PO-raad, MOgroep en de Brancheorganisatie Kinderopvang om samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs mogelijk te maken, zijn in de praktijk al mogelijk. Dit zeggen minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher en Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker. 'Tal van initiatieven laten zien dat samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs binnen de huidige wettelijke kaders heel goed mogelijk is.'

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
<p>De PO-raad
De PO-raad

De beleidsmakers noemen De School in Zandvoort, Laterna Magica in Amsterdam, de Bosmark in Dinxperlo, de Sterrenschool in Apeldoorn en de Wieken en Grootstal in Nijmagen als goede voorbeelden van intensieve inhoudelijke samenwerking. Dat er wettelijke vrijstellingen nodig zijn om het opzetten van integrale kindcentra mogelijk te maken, herkennen Asscher en Dekker niet.

Experimenteren

De PO-raad, MOgroep en Brancheorganisatie Kinderopvang drongen er begin maart bij politici op aan om meer ruimte te scheppen voor samenwerking met het onderwijs. Het voorstel heette Geef kinderen de ruimte. ‘Het is tijd voor durf om wet- en regelgeving op zo’n manier geschikt te maken dat gemeenten, onderwijs en kinderopvang zonder complexe, tijdrovende en kostbare U-bochten aan de slag kunnen met integrale kindcentra’, aldus de partijen. Zij vroegen daarom om meer experimenteerruimte.

Het voorstel Geef kinderen de ruimte bestaat uit een 10-puntenplan. Dit kun je hier bekijken >>

Harmonisatie

Maar die ruimte is er al of wordt gedeeltelijk al gemaakt, schrijven Asscher en Dekker in hun reactie. ‘Het kabinet zet fors in op het versterken van de kwaliteit van zowel de voorschoolse voorzieningen als van het onderwijs. Waar nodig werkt het kabinet aan het vergemakkelijken van de onderlinge samenwerking.’ De harmonisatie van het peuterspeelzaalwerk is daar een voorbeeld van. Verder wordt de huidige regelgeving voor kinderopvanginstellingen tegen het licht gehouden waarbij wordt gekeken hoe de kwaliteitseisen voor basisonderwijs en kinderopvang beter op elkaar kunnen aansluiten. De aangepaste kwaliteitseisen en het toezicht daarop zal in 2017 in werking treden.

Toezicht

Maar er gebeurt meer, zeggen Asscher en Dekker. Op dit moment loopt een pilot bij de Inspectie van het Onderwijs en GGD GHOR NL. Hierbij wordt er gekeken op de werkvloer hoe het toezicht op integrale voorzieningen beter op elkaar kan aansluiten. In het bestuursakkoord Primair Onderwijs zijn afspraken gemaakt waaronder een gezamenlijke verkenning van OCW en de PO-Raad naar bestuurlijke verhoudingen, verantwoordelijkheden en ontschotting. De samenwerking met de kinderopvang maakt deel uit van deze verkenning.

Lokaal maatwerk

Een goede samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs, start volgens Asscher en Dekker bij een gedeelde inhoudelijke visie op de ontwikkeling van kinderen. ‘Samenwerken is mogelijk in verschillende vormen en in verschillende mate van intensiteit. Een veel gekozen manier is het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst.’ Zij verwijzen voor meer informatie naar het Landelijk Steunpunt Brede Scholen, maar benadrukken dat de te nemen maatregelen vanuit het kabinet, ervoor zorgt dat samenwerking de komende jaren nog gemakkelijker zal zijn. Mocht er behoefte zijn aan lokaal maatwerk, dan zeggen Asscher en Dekker hierover graag in gesprek te gaan met de initiatiefnemers.

Download hier de brief:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.