Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Twee IKC’s krijgen predicaat Excellente school

Marike Vroom
Marike Vroom
Marike Vroom werkt al bijna 25 jaar voor de kinderopvangbladen. Begonnen als redacteur voor het blad Kinderopvang, is ze nu hoofdredacteur van dat blad en ook van Management Kinderopvang en Kinderopvangtotaal.nl. De sector heeft voor eeuwig haar hart gewonnen.
Integraal kindcentrum Mondomijn uit Helmond en Integraal kindcentrum CBS de Akker uit Meppel hebben het predicaat Excellente school gekregen.
Excellenteschool.jpg
Integraal kindcentrum Mondomijn uit Helmond ontving als één van de twee enige IKC's het predicaat Excellente school. CBS de Akker uit Meppel was de andere winnaar. - Foto: Korein Groep

IKC Mondomijn scoorde punten bij de jury Onderwijsinspectie vanwege de integrale samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. Bij CBS De Akker viel het passende onderwijsaanbod voor ieder kind in positieve zin op. Scholen kunnen zich aanmelden om in aanmerking te komen voor het predicaat Excellente school. Een school kan zich hiervoor opgeven als deze zich onderscheidt door een innovatief onderwijsaanbod of een onderscheidende aanpak. Een jury beoordeelt vervolgens de inzendingen. 

Bijzondere resultaten

Mondomijn is een initiatief uit 2009 van Qliq Primair Onderwijs en Korein Kinderplein. Peter Notten, bestuurder van Korein Kinderplein: ‘Mondomijn staat bekend vanwege de gepersonaliseerde aanpak van ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 13 jaar en de bijzondere resultaten die er behaald worden. Dat is mede dankzij de professionele leergemeenschap die pedagogisch medewerkers en leerkrachten er met elkaar vormen en daardoor zelf  – mét ouders -voortdurend in ontwikkeling zijn.

Capaciteit

Volgens Peter Notten wordt Kindcentrum Mondomijn de laatste jaren overstelpt met aanmeldingen van ouders die hun kinderen de daar geboden  ontwikkelingsomgeving gunnen. ‘Die mogelijkheid is in verband met de capaciteit nog slechts voorbehouden aan broertjes of zusjes van kinderen die al thuis zijn op Mondomijn.’ Daarom onderzoeken de besturen van Qliq Primair Onderwijs en Korein Groep mogelijkheden om samen elders in de nabijheid een nieuw kindcentrum te starten. Ook oriënteren zij zich met ouders al enige tijd op mogelijkheden om de aanpak te vervolgen in voortgezet onderwijs.

21 Century Skills

In Meppel is er ook tevredenheid over het toegekende predicaat. De jury loofde de zorg en het passende onderwijsaanbod voor ieder kind zodat kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Ook was ze enthousiast over het leren leren, het leren met hoofd, hart en handen met ruimte voor talenten volgens de 21 Century Skills en het mede-eigenaar mogen zijn van je eigen leerproces.

Feest vieren

Bovenschool directeur Herman Langhorst maakte het goede nieuws aan werknemers en kinderen bekend. De wethouder sprak nog wat lovende woorden en vervolgens was er een optreden van Dez Maarsen. Hij is kampioen fietsen. Volgens het persbericht liet Maarsen zien ‘dat alles gaat met vallen en opstaan, maar dat je talent kunt laten groeien. En dat is precies waar we bij de Akker voor staan.’ Net als Mondomijn mag CBS De Akker het predicaat Excellente School drie jaar lang uitdragen.

Brede Bossche School

In 2014 werd het predicaat Excellente school al toegewezen aan het basisonderwijs van Brede Bossche School Haren Donk en Reit. Vanaf 2015 werd dit predicaat voor het hele IKC gebruikt, dus inclusief het kindcentrum de Haren. Zij mogen dit predicaat nog tot en met 2017 gebruiken.

Een filmpje over Kindcentrum Mondomijn vindt u hier>>

Marike Vroom
Marike Vroom
Marike Vroom werkt al bijna 25 jaar voor de kinderopvangbladen. Begonnen als redacteur voor het blad Kinderopvang, is ze nu hoofdredacteur van dat blad en ook van Management Kinderopvang en Kinderopvangtotaal.nl. De sector heeft voor eeuwig haar hart gewonnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.