Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Drie pedagogisch medewerkers over de taaltoets

De verplichte taaltoets roept veel emoties op bij pedagogisch medewerkers. Niet iedere medewerker staat volledig achter de toets of de taaleisen. We vroegen drie medewerkers om hun ervaringen en mening.
Drie pedagogisch medewerkers over de taaltoets

Pedagogisch medewerkers Tessa, Cindy en Monique hebben allemaal de taaltoets al gemaakt. Ze vinden het alle drie goed dat de toets er is, maar het geëiste niveau is te hoog. Ook vinden ze niet alle onderdelen even belangrijk.

Voorbeeldfunctie

De drie medewerkers begrijpen het belang van de Taaltoets. ‘Het doet echt zeer aan mijn oren wanneer ik iemand “ken niet” hoor zeggen in plaats van “kan niet”, zegt Monique. Monique is werkzaam op een groep met peuters van 2 tot 4 jaar. ‘Kinderen zitten vier jaar op een kinderdagverblijf’, vult Cindy aan. ‘Wanneer je dan altijd “groter als jij” zegt, dan leert een kind dat verkeerd aan.’ Cindy werkt op een groep van 0 tot 4. Volgens Cindy kunnen mensen die lang in het vak zitten best een opfriscursus gebruiken. Monique beaamt dit. Ze staat al tientallen jaren op de groep.

Taalniveau

De pedagogisch medewerkers zetten hun vraagtekens bij het gevraagde niveau. ‘Het niveau van de taaltoets is veel hoger dan ze nu op de PW-opleiding krijgen’, zegt Cindy. Ze vindt het gek dat het slechte niveau niet al tijdens de studie opgemerkt is. Tessa, die voor een peutergroep staat, vindt het geëiste taalniveau te hoog. Tessa: ‘Eerst was de toets er niet en toen was het taalniveau ook goed. Dat vind ik gek.’

In de 37 grootste gemeenten wordt het taalniveau van pedagogisch medewerkers, die werkzaam zijn op VVE-groepen, opgekrikt. Wat zijn ook alweer de afspraken en hoe pakt de taalverbetering van pm’ers tot nu toe uit? Lees meer in het artikel ‘Op naar 3F: hoe staat het met de taaltoets?’

Toetsonderdelen

Afhankelijk van de afgelegde toets kwamen bij de drie medewerkers allemaal de onderdelen lezen, schrijven en spreken voorbij. ‘Er zaten ook toetsvragen in over lidwoorden en bijvoeglijk naamwoorden’, zegt Tessa. ‘Dat leren wij de kinderen helemaal niet.’ Monique vond de schrijfvaardigheid minder belangrijk: ‘We schrijven zelf zelden. Meestal worden de brieven van bovenaf geschreven.’ Cindy is het hier niet mee eens: ‘Ik ken veel mensen in de kinderopvang die d/t-fouten maken. Dat staat niet netjes wanneer je contact met ouders hebt.’

Gevolgen

Geen van de medewerkers vreesde voor haar baan. Monique vreesde wel dat zij en haar collega uit elkaar werden gehaald, omdat het verplicht was dat op elke groep ten minste één medewerker met hbo-niveau zat. Voor Tessa was het niet duidelijk wat de gevolgen van zakken waren. Haar leidinggevende gaf aan dat iedereen de taaltoets moest halen en dat de kosten van zakken voor jezelf waren. Gelukkig werd daar op teruggekomen.

Lastige toets

De drie medewerkers vonden het allemaal een lastige toets. ‘Toen ik naar buiten liep en mijn collega’s weer zag, zeiden we alle drie: “Ik heb hem niet gehaald”, vertelt Tessa. Toch viel het wel mee. Op één na hadden al haar collega’s de toets gehaald. Ook in Cindy’s groep zakten weinig mensen.

Hoe zit het met jouw taalvaardigheid? Ontdek het zelf en maak de toets!

Spreekvaardigheid

Zowel Tessa als Monique vond spreekvaardigheid lastig. Tessa: ‘We zaten allemaal in dezelfde ruimte met een headset op. Iedereen praatte tegelijk.’ Monique zakte op schrijfvaardigheid. De opdracht: een feestdag organiseren en daarvoor een brief schrijven. Ze moest zelf alle onderdelen verzinnen: ‘Je schakelt dan al snel over naar je pedagogisch werk in plaats van naar de taal. Ik ging meteen bedenken wat pedagogisch verantwoorde spelletjes waren.’

Ezelsbruggetjes

Hoewel alle drie de medewerkers de toets wél belangrijk vinden, merkt alleen Cindy dat er duidelijk iets is veranderd in haar werkzaamheden. Ze is bewuster met taal bezig en heeft veel ezelsbruggetjes weer naar boven gehaald. Voor Tessa is er weinig veranderd: ‘Het enige wat is veranderd is dat ik nu een certificaat heb.’ Ook voor Monique geldt dit: ‘Ik probeer alleen meer interactie te stimuleren’.

Wat vind jij van de taaltoets voor pm’ers/leidsters? Reageer hieronder!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.