‘Digitaal prentenboek stimuleert leesvaardigheid’

Een derde van de kleuters maakt een sprong voorwaarts in leesvaardigheid als ze werken met digitale prentenboeken. Dat stelt Adriana Bus, hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Het positieve effect op deze kleuters werkt nog maanden door.
digitaalprentenboekANP.jpg
Een grote groep van de kleuters blijkt gevoelig te zijn voor de manier waarop het leren wordt aangeboden. - Foto: ANP

‘De meeste kleuters gaan vooruit in ontluikende geletterdheid, wat je ook doet’, stelt Bus in een interview op Kennisnet.nl. Toch blijkt een grote groep van de kleuters gevoelig te zijn voor de manier waarop het leren wordt aangeboden. Dit zijn kinderen die een dopamine-gerelateerd genetisch kenmerk dragen: het D4-gen.

Dopamine

Bus: ‘Dopamine speelt een belangrijke rol bij leren. Je hebt het nodig om je aandacht langere tijd bij een activiteit te kunnen houden. We vermoeden dat dragers van dit gen sneller afgeleid zijn en dat digitale prentenboeken hun aandacht kunnen vasthouden.’

Dagelijkse routine

Bus deed onderzoek naar het effect van digitale leermiddelen bij kleuters. Na het zien van de positieve resultaten hoopt Bus dat de boeken vaker ingezet gaan worden. ‘Ik zou het toejuichen als de boeken onderdeel werden van de dagelijkse routine in kleuterklassen. Sterker nog: je mag interventiegevoelige kleuters de boeken niet onthouden.’

Op 28 juni geeft Jeanet Bus op de Onderzoeksconferentie 2017 een pitch over de voordelen van digitale prentenboeken voor kinderen. Ook licht zij verder toe wat leerkrachten met deze kennis kunnen doen.

De onderzoeksresultaten van Bus kwamen vlak na Amerikaans onderzoek naar buiten. In dat onderzoek werd gesteld dat de inhoud van een verhaal leidend is voor hoe goed kleuters het begrijpen, en niet de vertelvorm. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.