‘De speelruimte staat, ook binnen kinderopvang, vaak onder druk’

In de Nederlandse kinderopvang is al vijftig jaar aandacht voor de kwaliteit van kinderspel, maar toch staat de speelruimte vaak onder druk. Terwijl spel essentieel is voor de ontwikkeling van het kinderbrein. Hoe plaats je jezelf als pedagogisch medewerker in de juiste mindset om kinderen optimaal te begeleiden bij hun spel? Daarover vertelt wetenschapsjournalist Mark Mieras op het congres Topsprekers in de Kinderopvang.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Mark Mieras.

Waarom is spel belangrijk voor het kinderbrein?

‘Spelen doen jonge mensen, net als jonge zoogdieren en vogels om hun hersenen te organiseren. Het is essentieel gedrag, nodig om goede hersenen te krijgen. En is dus zeker niet slechts tijdverdrijf.

Dat spel gepaard gaat met plezier wordt vaak gezien als diskwalificatie. Want plezier associëren we met vertier en niet met serieuze zaken. In feite zit het andersom: plezier is het kompas waarop een kind in zijn ontwikkeling vaart. Zonder plezier geen diepe en serieuze ontwikkeling.’

Is er wat jou betreft genoeg aandacht voor spel en ontwikkeling?

‘Zeker niet. Alhoewel er in Nederland binnen peuterspeelzalen en kinderopvang al vijftig jaar aandacht is voor de kwaliteit van kinderspel, staat de speelruimte zelfs daar vaak onder druk. Standaarden en overtuigingen over veiligheid, hygiëne en efficiëntie trekken de aandacht weg bij wat het kernproces zou moeten zijn: het kinderspel.’

Wat kunnen bezoekers verwachten van jouw masterclass? Waar ga je in het bijzonder op in?

​‘Bezoekers kunnen een fascinerend verhaal verwachten over kinderspel en hersenontwikkeling. Waarom spelen kinderen? Wat zijn de verborgen principes van spel? En hoe dragen die bij aan de ontwikkeling van de hersenen? De masterclass gaat de diepte in maar blijft tegelijk toch steeds dicht bij de praktijk. Hoe stimuleer je kinderspel, en hoe leg je ouders uit hoe belangrijk dit is? Hoe plaats je jezelf als pedagogisch medewerker in de juiste mindset om kinderen optimaal te begeleiden?’

Mark Mieras is een van de vier topsprekers op het gelijknamige congres op 18 oktober. Het congres is voor pedagogisch medewerkers (dagopvang), pedagogen, kwaliteitsmedewerkers, locatiemanagers/directeuren kinderopvang, gastouders en gastouderbureaus en management. Bekijk het programma

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.