CDA wil maximumtarief gastouderbureaus

CDA wil maximumtarief gastouderbureaus

Het CDA wil dat minister Henk Kamp een maximum tarief instelt voor gastouderbureaus. Nu zijn de verschillen in de hoogte van het tarief dat gastouderbureaus aan ouders berekenen te groot. Onlangs opende het CDA een meldpunt gastouderopvang waar zowel ouders als gastouders suggesties kunnen doen ter verbetering van de kwaliteit in de gastouderopvang.

VGOB: ‘Verschillen zijn te verklaren’
Tarieven lopen uiteen van 20 tot 155 euro per gezin per maand of van 25 cent tot 1,85 euro per uur. Daarom moet er een maximumtarief komen, vindt het CDA. Overstappen naar een ander bureau blijkt soms lastig, omdat ouders dan met boetes te maken kunnen krijgen. Een ouder meldde zelfs een boete van 350 euro.
De verschillen in tarieven was voor het CDA aanleiding om het meldpunt te openen. Carlien Langelaan, voorzitter van de Vereniging GastuderBranche (VGOB) reageerde dat het niet zo raar is dat er tariefverschillen tussen gastouderbureaus. ‘Er zijn ouders die kiezen voor een goedkoop ‘doe-het-zelf-gastouderopvang’ en ouders die kiezen voor een bureau met een uitgebreid dienstverleningsaanbod. Logisch dat het eerste bureau goedkoper is dan het tweede bureau. Dat kan honderden euro’s schelen. Maar bij het eerste bureau is er sprake van een administratiekantoor, het tweede bureau is een instelling die kinderopvang aanbiedt.’

Scherper toezicht
Naast een groot verschil in kosten, stelt het CDA de grote verschillen in kwaliteit aan de orde. ‘Sommige bureaus nemen hun taak serieus en doen veel aan begeleiding en opleiding van de gastouders, maar andere zijn niet meer dan een administratiebureau.’ De partij wil dat er een scherper toezicht komt op de gastouderopvang.

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Als het goed is zouden de administartiebureaus niet meer mogen bestaan. In de wet is duidelijk vastgelegd welke werkzaamheden een gastouderbureau minimaal moet verrichten. Dat kan niet voor € 0,25 per uur. Als de GGD alle goedkope bureaus eens extra goed inspecteert komt er vast al gauw uit dat die niet aan alle wettelijke eisen voldoen. Verder is een boete regeling in mijn ogen gerechtvaardigd. Als een bureau gastouders een passende gastouder zoekt voor een vraagouder, is het erg frusterend als de vraagouder vervolgens met de gastouder naar een goedkoper bureau gaat dat zelf niet aan werving en scholing doet.

  3. Administratiebureaus bestaan ook niet meer,dit zijn ook gobs die voldoen aan de wettelijke eisen,het verschil is dat zij goedkoper zijn is omdat zij geen dure panden bezitten,zij minimaliseren hun eigen kosten zodat zij goedkoper kunnen aanbieden.
    En dan nog er zijn vele zelfstandige gastouders die zelf hun klanten werfen,waarom die boete als de ouders goedkoper kunnen,je kan immers niet in de portomonee van de ouders kijken ,dus weg met die boete,en klanten de vrijheid bieden in plaats van verplichting,en hoe zit het dan met de kindercentra daar zit ook behoorlijke prijs verschillen,en als de bureaus zo duur zijn blijft er maar weinig uurtarief over voor de gastouders,zij mogen zeker voor niks aan het werk. uiteindelijk voldoet elke gastouderbureau aan de nieuwe wettelijke eisen.

  4. Het is ook aan de gastouderbureaus om aan te tonen dat hun dienstverlening beter is dan een administratiekantoor of internetbureaus. Maak het meetbaar!
    Wij besteden bijvoorbeeld aantoonbaar twee keer zoveel tijd aan vraag- en gastouders, vergoeden opleidingen en materialen zoals bedjes en stoeltjes. Ook hebben wij HBO opgeleide bemiddelingsmedewerkers met een pedagogische opleiding. Hierdoor kunnen we het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen beter volgen en stimuleren. Kinderen zijn de basis van de toekomstige maatschappij. Vaak gaan kinderen 2a3 dagen per week naar de kinderopvang. Dan praat je niet meer over oppassen, maar dan neem je als kinderopvang een gedeelte van de opvoeding over. Het is juist op jonge leeftijd belangrijk de ontwikkeling van kinderen te stimuleren, aandacht te besteden aan kinderopvang en kwaliteit te bieden. Niet de bezuinigingen en efficiency staan centraal, maar het welzijn van de kinderen.
    Volgens de wettelijke norm hoef je maar 16 uur per jaar aan een koppeling te besteden (waarvan 2 huisbezoeken), hoeft een bemiddelingsmedewerkers niet eens ervaring te hebben met kinderen en is er vaak hoofdzakelijk email contact tussen gastouder en bureau. De administratiekantoren houden zich dus wel aan de minimale normen van de wet, maar stellen de kosten centraal i.p.v. het welzijn van de kinderen. De wettelijke norm is er gekomen om de internetbureaus te dwingen meer kwaliteit te bieden, ik hoop alleen niet dat het de goede gastouderbureaus straks dwingt om hun dienstverlening te verminderen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.