Bso profileert zich online beter dan kinderdagverblijf

Bso-houders profileren zich online veel meer met onderscheidende pedagogische uitgangspunten dan kinderdagverblijven. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Buitenhek in opdracht van Bureau Kwaliteit Kinderopvang.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
bsoprofilering.jpg
Slechts 3% van de kinderdagverblijven onderscheidt zich door het omschrijven van hun specifieke pedagogisch beleid. - Foto: Fotolia

Bureau Buitenhek hield medio augustus 2016 een steekproef onder 56 dagopvangverblijven, 40 bso’s, 13 peuterspeelzalen en 17 gastouders. Hieruit bleek dat kinderdagverblijven zich amper online profileren.

Effect op het kind

Slechts 3% van de kinderdagverblijven onderscheidt zich door het omschrijven van hun specifieke pedagogisch beleid. Bijvoorbeeld door aan te geven welke opvoedmethode, zoals Gordon, zij hanteren. De meeste kinderdagverblijven (79%) vermelden echter alleen de wettelijke pedagogische basisbehoeften, zoals vermeld in de Wet Kinderopvang. En 18% communiceert niet of nauwelijks over pedagogische klantbeloftes. Verder is opvallend dat het effect van het pedagogisch beleid op het kind nauwelijks wordt vermeld. Slechts in uitzonderingsgevallen wordt dit expliciet omschreven. Meestal aan de hand van testimonials of referenties van huidige of voormalige klanten.

Unique selling point

Hoe anders is dat bij houders van buitenschoolse opvang. Maar liefst 45% informeert en demonstreert online hun pedagogisch beleid. Ze omschrijven specifiek hun pedagogische uitgangspunten (antroposofisch, meervoudige intelligentie) of hun kenmerkende aanbod (natuur, sport). Ook zetten zij in vergelijking met kinderdagverblijven meer in op een vertaling van de pedagogische klantbehoefte naar de praktijk of de werkvloer van de bso. Circa 38% maakt die vertaling op de website, bij kinderdagverblijven slechts 7%. Ook worden de voordelen van het pedagogisch beleid vaker omschreven.

VVE-programma

Peuterspeelzalen (38%) zetten hoofdzakelijk in op VVE-programma’s als onderscheidende klantbelofte en scoren vooral goed op praktijkgerichte voorbeelden. Aan de andere kant informeert bijna een kwart niet of nauwelijks over het pedagogisch beleid. Verder bleek uit de steekproef dat geen enkele gastouder zich profileert met een onderscheidend pedagogische klantbelofte die verder reikt dan het wettelijk kader.

Geen grote rol

Uit eerder onderzoek blijkt dat het onderscheid in pedagogisch klantbelofte vooralsnog geen grote rol speelt bij de keuze van ouders voor een specifiek opvangaanbod. Vooral nabijheid, beschikbaarheid en aardige en bekwame leidsters zijn belangrijke factoren om voor een kinderopvangorganisatie te kiezen. De komende jaren zal blijken of de pedagogische klantbelofte bij de selectiecriteria van potentiële klanten aan impact wint.

 

Het gebouw en de inrichting van een kindercentrum zijn het visitekaartje van een organisatie. In deze tijd van toenemende concurrentie dus iets om aandacht aan te besteden. Lees meer>>

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Wat jammer uit dit stukje dat er geen enkele gastouder zich profileert met een onderscheidend pedagogische klantbelofte die verder reikt dan het wettelijk kader. Ik ken er namelijk best een aantal die dit wel doen of inmiddels mee bezig zijn. Maar gelukkig is de steekproef gdaan onder maar 17 gastouders

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.