Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Ingrid van den Bunder – Taal is zeg maar echt ons ding

Ingrid van den Bunder
Ingrid van den Bunder is bestuurder-manager bij Peuteropvang Heerlen (POVH). POVH heeft 22 peuteropvanglocaties verdeeld over Heerlen en Hoensbroek.
Niet onze eigen titel natuurlijk, maar wel het motto van peuteropvang Heerlen. En dat kunnen we niet vaak genoeg herhalen. Want alles begint met taal. Taal heb je nodig om mee te kunnen doen.
blog-ingrid-van-den-bunder-peuteropvang-in-beweging
Ingrid van den Bunder

Onze Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)-methodes Speelplezier en Piramide helpen om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool. Binnen al onze locaties werken we met VVE. Maar er is één locatie waar het resultaat van het werken met VVE het beste tot uiting komt, en dat is in peuteropvang ’t Zonnetje bij AZC Heerlen. Daar zien we in de praktijk hoe belangrijk taal is, hoe fijn het is als je je verstaanbaar kunt maken en hoe snel peuters de taal oppikken, als er maar voldoende en goede aandacht voor is.

Een bezoek aan ’t Zonnetje maakt me altijd blij, maar ontroert me ook. Het is sowieso een peuteropvanglocatie waar alles net even anders gaat dan binnen de overige 21 locaties. Het verloop is er groter, de peuters hebben een andere achtergrond, andere leefomstandigheden en vaak angstige ervaringen achter de rug. De groep is relatief klein, maar het werk intensief, juist omdat de peuters bij binnenkomst geen woord Nederlands spreken. Ook de communicatie met de ouders verloopt vaak stroef.

De pedagogisch medewerkers ondersteunen hun woorden en zinnen met gebaren.

Hoewel in alle locaties de peuters leidend zijn, geldt dat nog meer voor ’t Zonnetje. Daar weten de pedagogisch medewerkers Nicolle Schmeetz en Evelyn Jongen alles van: ‘Een ochtend kan hier soms heel chaotisch zijn. Vooral omdat we meer tijd nodig hebben om dingen duidelijk te maken. Neem bijvoorbeeld het opruimen of in de kring gaan zitten, dat neemt allemaal net wat meer tijd in beslag.’

Op dit moment komen de zes peuters van ‘t Zonnetje uit verschillende landen. Onder andere Pakistan, Syrië en Nigeria. Door het dagritme hebben ze al heel vlug in de gaten wat er op de verschillende momenten de bedoeling is en wat er van ze wordt verwacht. De link tussen het plaatje van de kring en in de kring gaan zitten is al snel gelegd.

Ook het voorbeeldspel helpt de peuters bij het leren en onthouden van de woorden en hun betekenis. Dat gaat spelenderwijs en het resultaat is verbazingwekkend. De pedagogisch medewerkers ondersteunen hun woorden en zinnen met gebaren. In een korte tijd begrijpen de peuters korte zinnetjes en instructies. De woorden en de bijbehorende gebaren: we herhalen ze tot in den treure.

Door herhaling durft de peuter ook zelf woorden en zinnen te gebruiken.

Dat werkt, zien we in ’t Zonnetje. Eigenlijk zien we dat in al onze locaties. We zien dat peuters zich begrepen voelen en hoe belangrijk dat voor ze is. Dat wordt weer eens te meer duidelijk tijdens zo’n bezoekje aan ’t Zonnetje. Er klinken ook al heel wat Nederlandse woorden. Auto kapot, open maken, licht uit. Zoals ik al schreef, verbazingwekkend hoe snel dat gaat!

Het sleutelwoord is herhaling. Door de herhaling blijven woorden sneller hangen, is de betekenis duidelijk en durft de peuter zelf ook de woorden en de zinnen te gebruiken. Herhaling dus, en daarom blijven we het zeggen: taal is zeg maar ons ding.

Kinderen die in hun jonge jaren traumatische ervaringen opdoen, ontwikkelen zich anders dan kinderen die een veilige thuisbasis hebben. Als professional in de kinderopvangbranche is het daarom belangrijk om oog te hebben voor wat een kind heeft meegemaakt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.