Blog – PO regelt kinderopvang zelf

Wat vinden ouders van de ontwikkeling van integrale kindcentra? En wat verwachten zij van zo’n voorziening? Kindcentra 2020, een initiatief vanuit de kinderopvang, het primair onderwijs, jeugdhulp, het Kinderopvangfonds en gemeenten, doet onderzoek.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Peter-van-Zijl-EPI.jpg

Kindcentra 2020 laat ouders met een filmpje zien wat een IKC inhoudt en vervolgens vullen zij een enquête in. Het gaat om ouders die nu al gebruikmaken van een peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. Een goed idee, zo’n onderzoek. De klant aan het woord. De ontwikkeling van IKC’s is nog in volle gang en zal dat ook nog wel even blijven. Wat ouders willen moet daarbij natuurlijk een belangrijke rol spelen. Wat weegt voor ouders het zwaarst: de doorlopende leerlijn? De warme overdracht? Denken zij dat zij zelf meer betrokken zullen worden bij een IKC? Of zijn ze bang dat het te massaal wordt en hun kind ‘verdrinkt’ in zo’n kindcentrum?

Intensieve samenwerking

Als ondernemer in dit vakgebied ben ik zeer geïnteresseerd in deze ontwikkeling en vang ik allerlei geluiden op. Ten eerste lijkt niemand in de kinderopvang meer te twijfelen aan het belang van intensieve samenwerking tussen basisscholen en kinderopvang, in welke vorm dan ook. Het kind heeft baat bij educatief partnerschap en ‘eiland-denken’ is achterhaald.
Tegelijkertijd signaleer ik een andere trend. Basisscholen willen aan de slag met kinderopvang en als wij als kinderopvangsector te lang wachten met instappen als partner, dan is het schip de haven uit.

Vakbeurs

Quebble was onlangs met een stand vertegenwoordigd op de NOT, de grootste vakbeurs voor onderwijsprofessionals, waar je ook steeds meer mensen uit de kinderopvang ziet. Een zeer nuttige beurs, want ik spreek tientallen mensen uit alle geledingen van educatie, van kleine dorpsbasisscholen en bredescholen tot grote IKC’s. Als ouders daarom vragen, moeten scholen nu eenmaal een vorm van buitenschoolse opvang aanbieden. Wat me opvalt, is dat een aantal basisscholen het in eigen hand gaat nemen. Zij betrekken hier geen kinderopvangorganisatie bij, maar regelen zelf voor-, tussen- en naschoolse opvang. Dat is wellicht voor de betreffende school een prima oplossing, maar toch is het eeuwig zonde dat hier niet de ervaring en deskundigheid van de bestaande kinderopvang meer wordt gezocht. De kinderopvang heeft zich over tientallen jaren geprofessionaliseerd. De branche heeft goed opgeleide en ervaren pedagogisch medewerkers, pedagogen en specialisten in huis. U weet wat ouders van kinderopvang verlangen. Om nog maar niet te praten van de rechtstreekse concurrentie die deze initiatieven betekenen voor de kinderopvangsector die net weer opkrabbelt na een ernstige crisis.

Trend

Basisscholen die het zelf gaan opknappen. Trend of uitzondering? Het lijkt mij geen buitje dat wel even overwaait. Waarom kiezen basisscholen hiervoor en slaan zij kinderopvangorganisaties over? Ik ben erg benieuwd naar de motieven. Een onderzoekje waard. De resultaten deel ik met u in mijn volgende column.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.