Jolanda Rikers – Samen op stap

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Op 20 januari 2011 was ik uitgenodigd om samen met onze wethouder, enkele gemeenteambtenaren en vertegenwoordigers van Movare en Impuls naar de landelijke conferentie Lokale Educatieve agenda te Nieuwegein te gaan. Na een lange busrit (geen plas/koffiepauze) kwamen we net op tijd aan bij het congrescentrum in Nieuwegein.

Nadat enkele mensen van een of ander theaterbureau de bijeenkomst probeerde op te leuken, beet Leonard Geluk, voorzitter College van Bestuur, ROC Midden Nederland, de spits af.
Na een korte inleiding over zijn carrière en ervaringen als wethouder in Rotterdam, kwam hij met de volgende inspanningsverplichtingen voor het onderwijs:
– starten met voorschoolse educatie op 2 ½ jaar (voor peuterspeelzalen)
– meer kinderen naar HAVO/VWO
– verbetering kwaliteit onderwijs
– meer rendement MBO-HBO doorstromen
– levenslang leren beter regelen
– jeugdzorg opnemen in LEA
– ZAT’s in onderwijs
– rol onderwijs: preventie en signaleren
– passend onderwijs betrekken en ontwikkelen
– geen losse stelsels CJG en ZAT’s
Zijn conclusies waren vervolgens:
1. focus en leiderschap nodig: niet praten maar doen!
2. stuur op onderwijsactiviteiten + goede zorgstructuur
3. samenwerking onderwijs, gemeente en partners
Nadat ik zijn verhaal had aangehoord, moest ik concluderen dat we in Kerkrade al aardig op de goede weg zijn en veel zijn adviezen al in de praktijk hebben gebracht.

Vervolgens bezocht ik de wrokshop ‘Andere tijden onderwijs en kinderopvang’.
Ik had niet voor deze workshop gekozen (andere workshops waren vol), maar was toch aangenaam verrast door de inhoud.
Ankie Duin van de landelijk projectgroep ‘Andere tijden’ lichtte de huidige dagindeling voor kinderen, als volgt toe:
– onderwijs-kinderopvang versnipperd
– gescheiden ontwikkeling jonge kinderen (onderwijs-peuterspeelzalen)
– onvoldoende taalontwikkeling
– school worstelt met versnipperde schooldag
– vraag naar opvang groeit
Vervolgens illustreert zij de situatie op een school met een zogenaamd continurooster. De effecten hiervan zijn:
– meer rust
– kinderen geconcentreerder
– lesstof beter inrichten
– andere functies mogelijk: combinatiefunctionarissen
Ik merkte dat ik enthousiast werd van het idee continurooster en de bijbehorende mogelijkheden. Misschien toevoegen aan ons activiteitenplan 2011.

Na de pauze draafde onze nieuwe onderwijsminister Van Bijsterveldt op; wat kan die snel praten en toch niks zeggen. Zoals het een goede minister betaamt kregen we de ene na de ander one-liner toegespeeld. Ze sloot af met meer regie en verantwoordelijkheid bij het onderwijs. Daar ben ik dan weer niet zo gelukkig mee.

Vervolgens schoof ik aan bij de workshop ‘Talentenkracht’ en werd ik meteen geïnspireerd door de interessante voorwerpen waarmee Prof. Dr. Jan de Lange zijn onderzoek naar talenten illustreerde. Kinderen kunnen veel meer dan wij denken en het onderwijscurriculum toe laat. Hij liet in diverse filmpjes zien hoe kinderen met bijzondere voorwerpen in staat zijn om op een hoog niveau te redeneren. Een en ander staat en valt met het stellen van de juiste vragen en het geven van goede feedback door de onderzoeker, die het kind in de filmpjes begeleidt.
Dit zijn nou leuke dingen om te horen. Hier kunnen we wat mee. We hebben hem meteen benaderd om te komen optreden tijdens een VVE-congres dit voorjaar; hopelijk kan hij.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.